Matpriserna har börjat öka igen – trots att övrig inflation bromsat in kraftigt. ICA är den kedja som höjt mest trots löften om sänkningar, medan Willys faktiskt sänkt priserna.
– Det vi sett är att enstaka butiker har annonserat att dom sänkt priserna på tusentals varor, men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Ulf Mazur på Matpriskollen.
ICA har lovat att sänka sina priser, men nya siffror från Matpriskollen visade att ICA istället höjt sina priser. I april ökade ICA:s priser med 0,2 procent enligt Matpriskollen. Detta trots att Ica Sverige i början av året sagt att man skjuter till en miljard kronor i sänkta priser till butikerna från mars.
Men de enskilda ICA-butikerna sätter själva priserna och har fortsatt att höja. Den enda kedja som tycks ha hållit emot är Wilys som sänkte priserna med 0,1 procent i april. Enligt Matripskollen söker konsumenter mer prisvärde vilket fått kedjorna att satsa på kampanjer och att lyfta fram sina egna märkesvaror. Totalt sett ökade matpriserna med 0,2 procent i april och har ökat med 2,1 procent på ett år. Men faran för matpriserna är långt ifrån över.
– Ska vi få ner matpriserna i Sverige så gäller det att hålla ut och vara multilojal. En kedja eller handlare sänker ju inte priserna om kunderna bara kommer tillbaka. Vi måste vara prismedvetna och gå till andra butiker också. Då tvingar man de dyrare att sänka priserna för att inte tappa kunderna helt, säger Ulf Mazur på Matpriskollen.
En undersökning som gjordes nyligen visade att Willys blivit Sverige popläraste matkedja medan ICA Maxi är tvåa.
LÄS MER:
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]