Kött och delikatesser prioriteras bort av svenskarna i ekonomiskt kärva tider.
Samtidigt fortsätter många att handla etiskt producerade livsmedel, och två av tre svenskar köper Fairtrade-märkta varor.
Inflation och prishöjningar har snabbt förändrat svenskarnas köpvanor.
Vanligast är att minska inköpen av delikatessvaror och kött – det har 29 respektive 24 procent av konsumenterna dragit ner på.
Mer än hälften av alla svenskar uppger att de har minskat inköpen av vissa varor till följd av prishöjningarna. Besparingarna är störst bland konsumenter i Södermanland och Västerbotten och minst bland konsumenter på Gotland.
Däremot är det bara 14 procent som har minskat sina inköp av etiskt producerade livsmedel.
– Det är glädjande att många konsumenter fortsätter att välja varor som producerats med respekt för mänskliga rättigheter och miljö. Trots tuffare tider är det tydligt att hållbar konsumtion är viktigt för många, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.
Drygt två av tre svenskar (69 procent) köper Fairtrade-märkta varor alltid, ofta eller ibland. Den etiska konsumtionen är störst bland invånare i Uppsala län. Där handlar fyra av fem konsumenter (81 procet) Fairtrade-varor.
Att så pass många ändå fortsätter att handla hållbart är särskilt viktigt i en tid då odlare världen över har fått det allt svårare ekonomiskt, poängterar Cecilia Ceder:
– Globala efterdyningar av coronapandemin och det pågående kriget i Ukraina har inneburit att det är svårare för odlarna att täcka sina produktionskostnader och sätta mat på bordet. Fortsätter prishöjningarna finns en risk att etiskt producerade livsmedel tappar i försäljning vilket vore förödande för odlarna.
Så har svenskarna minskat sina inköp av varor på grund av prishöjningarna:
Fråga: Har du minskat dina inköp av någon av dessa varor på grund av prishöjningarna?
Delikatesser: 29%
Kött: 24%
Ekologiska livsmedel: 22%
Snacks: 19%
Godis: 18%
Rättvisemärkta/etiskt producerade livsmedel: 14%
Frukt och grönt: 14%
Lokalproducerade varor:11%
Annat: 5%
Nämnt något (netto): 55%
Inget: 45%
Om undersökningen:
Genomförd i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 september – 6 oktober 2022. Totalt intervjuades 3 109 personer i åldern 16–79 år över hela Sverige.