Undersökning visar: Oroliga svenskar håller hårdare i plånboken

Hälften av svenskarna planerar för minskad konsumtion i höst. 
Det förändrade köpbeteendet beror mer på elsmocka och räntehöjningar – och inte om att rädda klimatet. 
Det här visar en ny undersökning av Kantar/Sifo. 

Rusande elpriser, inflation och stigande boräntor de senaste månaderna slår hårt mot svenska hushåll. 

Många oroar sig för att få ihop privatekonomin på grund av de snabbt stigande priserna. Oron märks i den Sifo-iundersökning som PwC (konsultföretaget PricewaterhouseCoopers) genomfört med drygt 1000 personer.

– Undersökningen visar att 49 procent av den vuxna befolkningen mellan 18-79 år kommer att minska den egna konsumtion i höst. 67 procent anger ett minskat köputrymme som huvudorsak, men bara 18 procent gör förändringen av klimatskäl, berättar David Ringmar, ansvarig för hållbarhetsområdet på PwC Sverige.

Hälften av svenskarna planerar för minskad konsumtion.

Viljan att minska konsumtionen av miljöskäl är allra lägst bland män, där bara 14 procent har klimatet som drivkraft men 70 procent anger minskat köputrymme som huvudorsak. 

Resultaten visar även att köputrymmet även står i tydlig relation till utbildningsnivå. Bland personer med som högst grundskoleutbildning, är det hela 84 procent som anger minskat köputrymme som orsak och bara åtta procent minskar för klimatets skull. 

Klimatmedvetenheten ökar sedan i takt med lägre utbildningsnivå.

Undersökningen har även tittat närmare på vilka enskilda delar som påverkar förändrade köpmönster mest. 

Här visar svaren att ökade matpriserna är den främsta anledning och som anges av 34 procent. 

Många bekymrar sig över de stigande matpriserna.

Särskilt stor påverkan har matpriser bland personer med lägre inkomster, vilket så många som 48 procent uppger som orsak. 

Bolån och energipriser orsakar däremot mer huvudbry bland personer med högre inkomster.

– Även om det går att se över elförbrukningen så är konsumenternas påverkan på energifrågan begränsad. I det här extrema läget efterlyser vi även tydligare vägledning och stöd från politikerhåll när det gäller privatpersoners energiplanering, avslutar David Ringmar. 

Om undersökningen:
Svenska folket om ekonomin i orostider är en attitydundersökning som PwC genomfört via Kantar/Sifo under augusti och september 2022 och där 1 054 personer i åldrarna 18-79 år har medverkat. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt