Elcykelmärket Mahles nya XS-system saknar ett internt batteri. Denna lösning gör cykeln lätt, effektiv och hållbar med en totalvikt på endast 2,5 kg.
– Systemets enkelhet bidrar också till att färre delar behöver integreras, skriver Golem.
Mahles XS-system för elcyklar har tagit ett steg tillbaka. Batteriet är inte placerat inuti ramen, utan monteras i en flaskhållare. Det externa eX1-batteriet har en kapacitet på 171 wattimmar och enligt Marco de la Serna, chef för produktstrategi på Mahle, så visar forskning på att många stadscyklister behöver mindre än 100 wattimmar för sin dagliga användning.
Denna insikt påverkade teamets beslut att anpassa systemet för typiska körscenarier.
– Tack vare sin minimalistiska design är XS-systemet så mångsidigt att det kan anpassas till ett brett utbud av cyklar, skriver Mahle.
Designen inkluderar tre centrala komponenter, och Mahle menar att denna konfiguration möjliggör större flexibilitet vid ramdesign, något som särskilt gynnar tillverkare av kompakta och hopfällbara cyklar. Räckvidden varierar beroende på cykelmodell, och företaget räknar med att den når cirka 21 mil.
Den finns nu att köpa, men till ett dyrt pris: cirka 1700 euro.
– Denna anpassningsförmåga gör XS-systemet till ett attraktivt val för cykelmärken som vill utöka sina elerbjudanden, särskilt för mer kompakta eller okonventionella cykeldesigner, skriver Mahle.
Systemet kommer enbart att erbjudas genom cykeltillverkare och inte som ett eftermonteringskit.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.