Techgiganten Klarna redovisar vinst för årets första kvartal, en vändning från fjolårets resultat. Men konsumentkreditförlusterna ökade med 59 procent till 1,2 miljarder kronor.
“Vi återigen levererat ett lönsamt kvartal,” skriver vd:n Sebastian Siemiatkowski.
Klarna har nu släppt rapporten för årets första kvartal. Fintechbolaget visar avsevärda förbättringar i sina finansiella nyckeltal på flera områden, men konsumentkreditförluterna har ökat.
Kreditförlusterna låg 2023 på 748 miljoner kronor. I år ökade de till 1 192 miljoner kronor, en ökning på 59 procent. Trots den ökade konsumentkreditförlusten redovisar Klarna ett förbättrat resultat i jämförelse med samma period året innan. Rörelseintäkterna ökade med 29 procent, från 5,0 miljarder kronor till 6,4 miljarder kronor.
“Klarna fortsätter sin acceleration med 29 procent intäktstillväxt år efter år. Tillsammans med kraften hos AI för att sänka driftskostnader har vi återigen levererat ett lönsamt kvartal med en väsentlig förbättring på 727 miljoner kronor i justerade rörelseintäkter,” skriver Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare i rapporten.
Rörelseresultatet uppgick till -263 miljoner kronor, en klar förbättring från förra årets -1,2 miljarder kronor från samma period föregående år. Nettoresultatet landade på -323 miljoner kronor, upp från -1 250 under fjolårets period.
Enligt bolaget har användningen av AI lett till att rörelsekostnaderna minskat med 11 procent.
“Klarna satsar på AI-revolutionen. Effektiviteten syns över hela Klarna, där 90 procent av de anställda nu använder AI i sitt dagliga arbete,” skriver de i rapporten.
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.