Volvo Cars ger upp sitt djärva mål om att sälja 1,2 miljoner bilar nästa år. Att växa 55 procent på tre år har visat sig vara en utopi. Istället kommer Volvos vd med ett betydligt blygsammare mål.
När Volvo Cars gick in på börsen för tre år sedan utlovade ledningen med vd Håkan Samuelsson guld och gröna skogar i sitt prospekt. Till 2025 skulle företaget växa med 55 procent och öka vinstmarginalen till 8-10 procent. Nu har Volvo tvingats slänga båda målen överbord, uppger Carup.
Att växa till 1,2 miljoner bilar till 2025 har visat sig vara omöjligt för Volvo. Det gick helt enkelt inte att öka lika snabbt som Tesla. I år ser Volvo ut att landa på strax under 800 000 bilar, vilket ändå är rekord och en stark tillväxt på 11 procent i en utmanande omvärld. Marginalmålet gick heller inte att nå.
Nu bekräftar Volvos nya vd Jim Rowan för Autonews att Volvo rivit upp målet om att sälja 1,2 miljoner bilar till 2025. Det är helt enkelt omöjligt med tanke på den utmanande marknaden för elbilar. Volvo har även tvingats riva sitt löfte om att bara sälja elbilar 2030.
Istället är det nya mer blygsamma målet att ta marknadsandelar från konkurrenterna, utan kvantifierade mål som uttalas externt.
– Jag vet inte hur snabbt premiummarknaden kommer att växa, men jag kommer att växa i den genom att ta marknadsandelar från mina konkurrenter, säger Jim Rowan till Autonews.
Volvos vapen för att ta marknadsandelar är fyra nya elbilar. Dessutom uppdateras de gamla laddhybridmodellerna av 60- och 90-serien. Jokern i leken är en ny EREV, en långdistanshybrid där batteriet laddas av en elmotor.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se