Volvos nya supermotor går om Scanias 770 V8 som nu hamnar på en andraplats. D17-motorn är en sexcylindrig turbodiesel på 17,3-liter. Kraftpaketet pumpar ur sig 780 hästkrafter och 3800 Newtonmeter i vridmoment.
Som Carup skriver visar Volvo nu upp pjäsen som detroniserar Scanias V8 med 770 hästkrafter och 3700 Newtonmeter till andraplatsen. Volvo FH16 Aeros nya sexcylindriga turbodiesel D17 beskrivs som den ”starkaste motorn i branschen”.
Med sina 780 hästkrafter och 3800 Newtonmeter kommer Volvo D17 se till att de tyngsta lassen tar sig upp för de brantaste backarna. En av Volvos ingenjörer säger så här om det nya kraftpaketet.
– Jag är stolt över att presentera vår nya motor. Det är verkligen ett mästerverk och resultatet av ingenjörskonst i världsklass, säger Volvo lastvagnars globala produktchef Marcos Weingaertner.
D17 kommer med en rad nya utvecklingar. Den lyckas få fram all kraft med hjälp av en enda men oerhört kraftfull turboladdare. Den har Volvos patenterade vågkolvdesign, ett nytt mer raffinerat insprutningssystem och ett ökat toppcylindertryck. Med dessa förbättringar har den bättre motorrespons, optimerad förbränning, minskade utsläpp, utmärkt bränsleekonomi och högre effekt. Bromskraften i motorn förstärks också, vilket resulterar i snabba växlingar och minskat slitage på bromsbelägg och skivor. Den har även speciella typer av patenterade kolvar och kommer börja tillverkas i Sverige i mitten av 2024.
Operatörer med höga klimatkrav kommer även kunna köra D17 med HVO100 i alla effektklasser. Växellådan har fått uppdateringar för att klara upp till 3800 Newtonmeter. Motorn har en släglängd på 165 mm, cylinderdiameter på 149 mm och en kompression på 17. 3:1. Det betyder att varje cylinder rymmer 2,88 liter när kolven är i sitt lägsta läge. Toppeffekten på 780 hästkrafter kommer vid 1700 varv per minut.
Fotnot: Det finns starkare motorer från kinesiska tillverkare, men de säljs inte på en internationella marknaden och är inte homologerade med samma krav som Volvo och Scania.
Fakta D17 dieselmotor på 17,3 liter
Diesel | D17 |
Utsläppsstandard | Euro 6 |
Antal cylindrar | 6 |
Slagvolym | 17,3 dm³ |
Slaglängd | 165 mm |
Cylinderdiameter | 149 mm |
Kompressionsförhållande | 17.3:1 |
Ekonomivarvtal | 900-1300v/min |
Avgasbromseffekt | 246 kW (2200v/min) |
Motorbromseffekt | 525 kW (2200 v/min) |
Oljefilter | 2 fullflödes, bypass |
Oljebytesvolym, inklusive filter | 42 l |
Kylsystem, total volym | 48 l |
Specifikationer D17 780 hk
D17 780 hk (574 kW) | ||
Max. effekt vid 1700 v/min | 780 hk | |
Max. vridmoment vid 1000-1200 v/min | 3800 Nm |
Bränsle
Svavelfritt (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Oljebytesintervall
Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.