En comebackande Måns Zelmerlöw är storfavorit att plocka hem melodifestivalen nästa år, enligt spelbolagen. Men det är andra artister som svenskar söker på mest på Google.
–Vi kan konstatera att Måns Zelmerlöw har blivit på tok för stor favorit innan låtarna ens har släppts, säger Leopold Neuraht, spelexpert på Betting.se.
Måns Zelmerlöw deltagande i Melodifestivalen har varit en framgångssaga. Debuten 2007 med “Cara Mia” räckte till en tredjeplats, två år senare blev han fyra med “Hope & Glory”. 2015 blev det äntligen full pott. Med låten “Heroes” plockade han hem hela Eurovision, Sveriges sjätte vinst genom tiderna.
Tio år senare kan det vara dags igen när Zelmerlöw ställer upp för fjärde gången. Eurovisionworld har samlat oddsen för Melodifestivalen 2025 från flera spelföretag och enligt dem är han storfavorit: vinstchansen är på hela 41%.
Det kan dock vara bedrägligt att stirra sig blind på oddsen, enligt Betting.se. Enligt en undersökning det låtit göra är det nämligen andra artister som googlas mer.
–Vi kan konstatera att Måns Zelmerlöw har blivit på tok för stor favorit innan låtarna ens har släppts. Han har den mest etablerade artisten, men hans närvaro på sociala medier är väldigt begränsad, vilket har betydelse när alla åldersgrupper röstar, säger Leopold Neurath.
När det kommer till antalet sökningar är Klara Hammarström ohotad etta. Hon googlas i snitt 50 000 gånger varje månad, jämfört med Zelmerlöws 33 000. Där bakom finns både Dolly Style och debutanten Victoria Silvstedt.
De har även tittat på sökintresset via Google trends, och där jämfört hur många sökningar som gjordes på den aktuella söktermen, jämfört med den totala andelen sökningar på Google. Detta är sedan beräknat på en skala mellan 0 och 100.
Här är det istället SCARLET som toppar (82), strax före Hammarström (79), Zelmerlöw (76) och Silvstedt (75).
–Vår bedömning är att Klara Hammarström generellt är mer aktuell än Måns, och väldigt populär hos de yngre målgrupperna.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.