Citroëns, Fiats och Peugeots bilmodeller skulle bara säljas som elbilar. Men väldigt få familjer kunde betala 495 000 kronor. Nu görs bilarna om och får bensin- och dieselmotorer igen.
Den gångna veckan kom nyheten om att Volvo Cars tillverkat sin allra sista dieselbil, en Volvo XC90. Nu ska förbränningsmotorerna fasas ut helt fram till 2030. Men bilkoncernen Stellantis väljer nu att göra tvärtemot Volvo och börja tillverka bilmodeller med diesel- och bensinmotorer igen, uppger Carup.
De hade beslutat om att de små skåpbilarna Citroën Berlingo, Fiat Doblo och Peugeot Rifter i personbilsversion enbart skulle sälja som elbilar.
– Citroën slår på strömbrytaren: Berlingo är nu endast tillgänglig elektriskt för att påskynda elektrifieringen av produktsortimentet, skrev Citroën stolt när modellen lanserades år 2022.
Men nu river du upp beslutet och väljer att släppa bilarna med diesel- och bensinmotorer rapporterar L’automobil Magazine och Auto Motor und Sport. Även Opel Combo väntas släppas med bensin och diesel vid sidan av el.
Orsaken till beslutet är att köparna inte alls köpte de elektriska skåpbilarna i den utsträckning som Stellantis hade väntat sig, särskilt inte som elbilsstödet togs bort i flera länder. Istället för utgångspriser på 495 000 kronor kan bilarna säljas för 285 000 kronor i Tyskland. Bilarna från nu bensinmotor på 110 hästkrafter och två olika dieselmotorer på 100 eller 130 hästkrafter.
LÄS MER:
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]