Nu svarar SVT på kritikerstormen mot Husdrömmar. När paret Drivstedt valde att lägga ut lyxhuset till försäljning samma vecka som det visades i SVT:s Husdrömmar – resulterade det i hård kritik mot SVT och flertalet anmälningar till Granskningsnämnden.
I slutet på mars kunde vi se en familj bygga sitt drömhus på Värmdö i SVT:s Husdrömmar. Det stora mörka trähuset, byggt enligt den österländska filosofin feng shui, gjorde både tittare och programledare imponerade.
-Jag blir avundsjuk på det här. Det är bara att konstatera”, sa arkitekten och programledaren Gert Wingårdh om parets hus i programmet.
Men när paret la ut huset på Hemnet samma vecka som programmet sändes i SVT så var kritikstormen mot SVT inte långt borta. Programmet sågs under veckan av 719 000 tittare, enligt mätningar från MMS, och kritiker menade att programmet räknades som otillbörligt gynnande av SVT.
En av de som riktat stark kritik för att huset säljs samtidigt som det visas i SVT är Expressens krönikör Anna Gullberg: “Kommersiella TV4 säljer 15 sekunders reklamspotar för en kvarts miljon. Det kan det vara värt, för den som vill nå stor publik. Så vad kostar en timslång mäklarannons på bästa sändningstid i reklamfria SVT? Inget, stupid. Det är ju public service!“, skrev Gullberg i sin krönika.
Ganska snart hade SVT dragit på sig flera anmälningar till Granskningsnämnden, som just nu håller på att behandlas. “Att programmet ens fick sändas på SVT är inget annat än en skam och urholkar förtroendet för SVT “, skriver en upprörd tittare i sin anmälan. I en kommentar till Nyheter 24 berättar SVT nu om deras syn på situationen:
– SVT vill inte att hus som figurerar i Husdrömmar ska säljas i anslutning till programmet. SVT väljer heller inga hus till programmet där ägarna har tankar om att sälja när det är klart. Om det ändå blir så att ägarna behöver sälja, vilket kan hända när man ägnar sig åt ambitiösa husprojekt, så kan SVT inte hindra det. Men då får man så klart inte dra nytta av SVT:s eller Husdrömmars varumärken i sin annonsering, säger Sindre Lind-Åkerblom, marknadsförare på SVT.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se