Northvolt fortsätter att ha problem. Nu väljer BMW att riva upp en beställning värd 2 miljarder euro, motsvarande 22 miljarder kronor efter produktionsförseningar.
BMW har nu beslutat att avbryta sin order på batterier från Northvolt till ett värde av 22 miljarder kronor på grund av långvariga produktionsförseningar. Det rapporterar Carup och hänvisar till ett avslöjande av Manager Magazin. Northvolt har haft stora svårigheter med att leverera batterier i tid till BMWs elbilar i4 och iX, vilket tvingar BMW att istället vända sig till Samsung SDI för sina battericeller.
Tidigare i veckan meddelade Northvolt att de försöker ta in mer kapital och så sent som i onsdags beslutade företaget att överge planerna på en ny batterifabrik i Borlänge. Northvolt förlorade hela 11 miljarder kronor på tre kvartal förra året och produktionen vid Northvolt 1 i Skellefteå fortsätter att ligga på mycket låga nivåer.
Northvolt bekräftar till Carup att BMW kommer att fortsätta vara en del av bolagets batterisatsning trots att man nu väljer att avbryta sin jättebeställning på 22 miljarder kronor.
– Northvolt och BMW Group har gemensamt beslutat att fokusera Northvolts verksamhet på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller. BMW Group har ett starkt fortsatt intresse av att etablera en högpresterande, cirkulär och hållbar battericellstillverkare i Europa, uppger Northvolts presschef Matti Kataja i en kommentar som är gemensam med BMW.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.