Butiken bytte koncept inför Coops storsatsning på orten, och gick från Ica Nära till det okända lågpriskonceptet Ica Prisjägaren. Resultatet blev en storsuccé.
– Kunderna är fantastiskt nöjda och glada. Vi hör positiva saker varje dag, säger handlaren Patrick Sjölund till Dagligvarunytt.
Inför ett krig om kunderna mellan Ica och Coop valde Ica Nära i Vemdalen att helt byta koncept. Man skulle istället satsa på ett lågpriskoncept och valde att sikta in sig på det helt okända konceptet Ica Prisjägaren.
Bland annat innebar konceptbytet att man sänkte priserna på många varor, stängde ned postavdelningen och breddade flera ytor för att parera Coops intåg i Vemdalen.
– För att kunna genomföra prissänkningarna har vi sänkt butikens kostnader dramatiskt, sa handlaren Patrick Sjölund inför Coops öppning vid årsskiftet till Tidningen Härjedalen.
Coops butik i Vemdalen öppnade i januari och är en rejäl storsatsning. Butiken har 1200 kvadratmeter jämfört med Ica Prisjägarens 700 kvadratmeter, och även en stor delikatessdisk, ett kafé och långa öppettider. Men handlaren Patrick Sjölund menar på att man lyckats stå emot Coops storsatsning väl med hjälp av det nya konceptet.
– Jag tycker att vi har klarat oss väldigt bra. Det är i alla fall mycket bättre än vad vi har budgeterat för, säger han till Dagligvarunytt.
Förra året hade Ica Prisjägaren en omsättning på 106 miljoner kronor, och ett rörelseresultat på 10,5 miljoner kronor. Sjölund menar på att det kan bli svårt för Coops storsatsning att bli lönsam.
– Jag förstår inte hur det ska gå till. Men man måste ha ekonomiska muskler för att lyckas och Coop kan vänta in att tillväxten fortsätter i området. Med den storlek de bygger måste de ta 90 procent av min omsättning. De tänker sig en rad extravaganta lösningar i butiken som kräver personal och det är svårt att få det lönsam, sa Ica-handlaren Patrick Sjölund i vintras till Jämtlands Tidning.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.