Inifrån hangaren som döljer världens dyraste bombare

Det är USA:s mest avancerade bomberplan, och kostar över 20 miljarder kronor per plan att bygga. För att få superplanet redo för flygning krävs planering i minsta detalj redan i specialhangaren.

För världens dyraste plan, det amerikanska bomb- och stealthplanet B-2 Spirit, krävs inte bara delar byggda till militära standarder. Det krävs även en helt specialbyggd hangar för att hålla planet flygande. I den över 60 meter långa hangaren finns det inte bara en specialbyggd klimatanläggning för att hålla både temperatur och fuktighet på en specifik nivå för att skydda planets kamouflage. Det finns också ett alldeles särskilt filtersystem för att skydda planets radarsystem från damm och andra partiklar.

B-2 Spirit har en toppfart på över 1 000 kilometer i timmen, kan flyga över 11 000 kilometer på en tank, eller över 19 000 kilometer med hjälp av en bränslepåfyllning i luften. Ombord finns det plats för över 80 gps-styrda missiler eller upp till 16 stycken vätebomber.

Innan bombplanet kan lyfta går det amerikanska flygvapnet rigoröst igenom planets systemdiagnostik, kamouflagebeläggningen, och testar flygkontrollerna för att säkerställa att världens dyraste bombplan är helt redo för flygning och att planet kan genomföra uppdraget helt i smyg.

Här släpper B-2 Spirit 80 stycken Mark82-bomber, var och en på 240 kilo, under ett test utanför Kalifornien 1992.
B-2 Spirit i specialhangaren.
Planet kräver beväpnad bevakning oavbrutet.
Missilerna som laddas in i B-2 Spirit.

B-2 Spirit flög för första gången 1989, och har sedan 1993 varit i aktiv tjänst i det amerikanska flygvapnet. Sedan dess har USA har använt B-2 Spirit i flera militära insatser, bland annat under Kosovokriget, konflikten i Afghanistan, Irakkriget, och det Libyska inbördeskriget.

Det amerikanska flygvapnet planerar att använda B-2 Spirit till åtminstone 2032, när efterföljaren B-21 Raider, även det byggt av försvarsjätten Northrop Grumman, förväntas tas i bruk.

LÄS MER: