Ett av Sveriges äldsta och mest berömda verkstadsföretag har gått i konkurs. Motala verkstad står bakom flera av landets kända byggnadsverk, men har även satt spår i litteraturhistorien.
– Vi hoppas självklart att vi ska hitta möjligheter, säger konkursförvaltaren Robert Asplund.
Motala verkstad, ett av Sveriges äldsta och mest berömda verkstadsföretag, har gått i konkurs. Linköpings tingsrätt tog beslutet om att försätta bolaget i konkurs igår, onsdag, rapporterar MVT. Verkstaden grundades för över 200 år sedan av greven Baltzar von Platen. Under adelsmannens ledning byggdes Göta kanal, och samtidigt grundades Motala verkstad för att bistå kanalbygget.
Sedan starten 1822 har flera historiska byggen tillverkats här, bland annat Uppsala domkyrkas 118 meter höga torn. Verkstaden har också gett upphov till över 400 fartyg och 800 broar, bland dem Skeppsholmsbron, Västerbron och Bergnäsbro.
Motala verkstad har också satt sina spår i litteraturhistorien. I den världsberömda franska författaren Jules Vernes klassiker ”En världsomsegling under havet” från 1870 nämns verkstaden. I boken beställer Kapten Nemo konstruktionen av undervattensfartyget Nautilus på “les ateliers de Motala”.
Konkursförvaltaren: “Ansvarstyngt att få en sådan klenod”
Efter två århundraden, och med många avtryck i historien, har det världsberömda företaget nu gått i konkurs. Men konkursförvaltaren Robert Asplund har förhoppningar om att det går att få liv i verksamheten igen.
– Det känns extra ansvarstyngt att få en sådan klenod och vi hoppas självklart att vi ska hitta möjligheter. Vi vet att det finns efterfrågan på deras produkter, säger konkursförvaltare Robert Asplund till MVT.
Företaget har i flera år kämpat med ekonomin. Situationen förvärrades under pandemin, när de statliga coronapaketen resulterade i uppskjutna skattebetalningar. Med enorma skatteskulder i ryggsäcken blev konkursen till slut oundviklig.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.