Det som var tänkt att bli Europas superetablering på batterimarknaden riskerar istället att bli ett fiasko. Miljarder i skattepengar har gått till att finansiera det största industriella projektet och risktagandet i svensk historia. Volkswagen och de svenska skattebetalarna kan bli enorma förlorare om Northvolt kraschar.
Miljarder har pumpats in i Northvolt för att bolaget skulle bli en europeisk konkurrent på den internationella batterimarknaden. Till den enorma och riskabla satsningen har skattemedel skjutits in till det nu krisande bolaget, som i nuläget är i akut behov av mer kapital. Men det ser inte ut som att Northvolt har någon större möjlighet att locka ytterligare miljarder från investerarna.
Visionen för Northvolt är att de ska konkurrera med bland annat de kinesiska jättarna CATL och BYD. Men Kina har starkt övertag på marknaden med pressade priser och flera års försprång, skriver nederländska FD.
Att få en europeisk batteritillverkare att mäta sig med de kinesiska kan vara flera år för sent.
– För att kunna konkurrera måste små tillverkare som Northvolt expandera, men på grund av marknadssituationen är det nu svårt. Dessutom gör de ingen vinst, vilket leder till att kapital förbrukas för snabbt, säger Rico Luman, ekonom på den nederländska banken ING.
Krisande Volkswagen har satsat 16,1 miljarder
Den överlägset största ägaren i Northvolt är Volkswagen, enligt Affärsvärldens lista. Volkswagen har under flera investeringsrundor satsat totalt omkring 1,4 miljarder euro, motsvarande runt 16,1 miljarder svenska kronor. Utöver detta har de konvertibla lån till ett värde av omkring 200 miljoner euro. Volkswagen har 22 procents andel i bolaget.
Men Volkswagen har fullt upp med egna bekymmer. Den tyska biljätten krisar och har bland annat lanserat ett sparpaket på tio miljarder euro till 2026, vilket inte bådar gott för nya investeringar. På ägarlistans andraplats ligger amerikanska Goldman Sachs och tredjeplatsen har det svenska holdingbolaget Vargas Holding. Northvolts vd Peter Carlsson ligger på listans fjärde plats.
Kollaps står skattebetalarna dyrt
Det är svenska skattebetalare och pensionssparare som tar en stor del av risken i Northvolt, men eventuella vinster går till stor del till privata ägare. Totalt är riskexponeringen över 20 miljarder kronor, ungefär 1900 kronor per invånare i Sverige, enligt Carup.
I januari i år fick Northvolt ett lån på över 50 miljarder kronor, som bland annat gick till fabriken i Skellefteå. För att stödja lånet har Riksgälden gått i borgen för 12,6 miljarder kronor, som skattebetalarna garanterar. Totalt rör det sig om ett lån på 1,5 miljarder dollar.
Genom de statliga pensionsfonderna AP1, 2, 3 och 4 har svenska skattebetalare gått in med 5,8 miljarder i Northvolt genom att köpa aktier eller teckna sig för konvertibellån som kan bytas till aktier. Det AP-fondsägda bolaget 4 to 1 Investments KB gick in med 400 miljoner dollar i Northvolt när bolaget gjorde en nyemission på totalt 2,75 miljarder dollar i juni 2021. Men ska också ha tecknat sig på konvertibellån för cirka 1,7 mijarder kronor.
Det privatägda pensionsbolaget AMF Pension har satsat omkring 2 miljarder kronor på aktieköp och konvertibellån. AMF förvaltar tjänstepensioner för miljontals svenskar. Statligt ägda Vattenfall satsade 123 miljoner kronor 2019, och äger i dag 1,3 procent i andel. Även kommunägda Skellefteåkraft har investerat 100 miljoner kronor. Även tyska och kanadensiska staten har givit miljardbidrag till Northvolt.
Lista över Northvolts största ägare
Ägare | Land | Andel | |
1 | Volkswagen AG | Tyskland | 22,0% |
2 | Goldman Sachs | USA | 15,7% |
3 | Vargas Holding | Sverige | 7,6% |
4 | Peter Carlsson | Sverige | 6,9% |
5 | ATP | Danmark | 5,3% |
6 | Baillie Gifford | Storbritannien | 4,7% |
7 | Volta III Investment Holdings Sarl | Luxemburg | 4,5% |
8 | 4 To 1 Investments KB | Sverige | 3,7% |
9 | AMF | Sverige | 3,1% |
10 | Imas Foundation | Luxemburg | 2,6% |
11 | BMW | Tyskland | 2,1% |
12 | Stena | Sverige | 2,0% |
13 | Jörg Mohaupt | Tyskland | 1,8% |
14 | Vattenfall | Sverige | 1,3% |
15 | PCS Holding AG | Schweiz | 1,3% |
16 | Paolo Cerruti | Kanada | 1,2% |
17 | Fondaco Sgr Spa | Italien | 1,0% |
18 | Scania | Sverige | 0,9% |
19 | OMERS | Kanada | 0,9% |
20 | KIC InnoEnergy SE | Nederländerna | 0,8% |
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.