Miss i lagen: Bilen är för gammal för elbilsbidrag

Sven Inge Svantesson vill skrota sin besiktigade Ford från 1958 och byta till elbil för att få bonus på 10 000 kronor. Men en lucka i nya lagen gör att hans bil och många andra veteranbilar inte kan få bidraget.
– Juristen sa att det var en miss och att man inte hade tänkt på veteranbilar, säger Sven Inge till Carup. 

Från den 20 augusti infördes regeringens nya skrotningsbonus. Den går ut på att alla som skrotar en besiktigad bil med förbränningsmotor, får 10 000 kronor av staten om de köper en elbil, uppger Carup.
– Jag har köpt en elbil och har en gammal Ford Anglia från 1958 som jag tänkte göra mig av med, då skulle det passa bra med en bonus på 10 000 kronor, säger Sven Inge Svantesson från Mariestad, till sajten.

Men när han vände sig till Boverket fick Sven Inge kalla handen. Hans Ford Anglia var så gammal att den föll genom myndighetens baklucka. Den är nämligen befriad från besiktningskrav sedan 2018, då den fyllde 60 år. Myndigheten kräver att en bil som är besiktigad för alltid ska vara nybesiktigad. Ett veteranbilarnas moment 22. 

Att skrota en nyare fungerande bil går bra om den är godkänd hos besiktningen. Men en veteranbil som är besiktningsbefriad hade lagstiftarna inte tänkt på.

– Juristen sa att det var en miss och att man inte hade tänkt så långt, normalt skickar folk inte iväg veteranbilar, men den här har byggts om så mycket och är dessutom i behov av upprustning att den inte är värd så mycket, säger Sven Inge Svantesson.

När regeringen införde sin nya skrotningspremie tänkte man inte alls på att det fanns bilar som är befriade från besiktningsansvar. 
– Enligt fjärde paragrafen i förordning (2024:627) får skrotningspremie endast lämnas till den som har överlämnat en äldre bil med förbränningsmotor för skrotning till en auktoriserad bilskrotare om den skrotade bilen har godkänts vid kontrollbesiktning efter den sjätte juli 2022, säger Helena Svensson, jurist på Boverket.

Klimatministern Romina Pourmokhtari hoppas att många ska skrota sin bil och köpa elbil när de får 10 000 kronor. Men de riktigt gamla bilarna hade politikerna missat när de skrev lagen.

Trots det har Sven Inge inte gett upp hoppet om att få ut lite skrotningspremie.
– Jag har lämnat in en ansökan ändå och får se hur de ser på den, om jag inte får igenom premien så behåller jag bilen, säger Sven Inge Svantesson.

– Bestämmelsen är förhållandevis strikt formulerad och lämnar mycket litet utrymme för en annan tolkning än den rent bokstavliga. Vi lämnar dock inga förhandsbesked, utan gör en formell prövning först när vi har fått in en ansökan som aktualiserar frågan, säger Helena Svensson.

Den gamla Ford Anglian är ett kärt minne för Sven Inge.
– Den är inte värd så mycket pengar, men den är speciell för mig. Den byggdes om och fick en Golfdieselmotor 1983, jag körde den till jobbet länge och det var en bra och billig bil, säger Sven Inge Svantesson.

– Egentligen är det en konstig regel att man inte längre ska behöva besiktiga en bil, säger Sven Inge Svantesson.
Om han får ut skrotningspremien återstår att se. Sven Inges ansökan ligger nu och skvalpar inne hos Boverket, vars jurister får ett huvudbry med hur de ska hantera hans krav. 
LÄS MER: