Ministern: Så ska vi rädda Sveriges förfallna vägar

Svenska vägnätet håller på att kollapsa av potthål, sprickor och utsliten asfalt. Räcker 1500 miljoner och en ny mätbil för att rädda våra vägar? Det hoppas infrastrukturminister Andreas Carlson.
– Då pekar vi ut de vägarna och försöker att återta allt eftersatt underhåll för att vi ska kunna färdas fritt och säkert på vägarna i Sverige, säger ministern till Nu.se.

Under måndagen var Nu.se på plats i Linköping på invigningen av VTI:s nya superbil “Mobile research platform”. En mätbil som har i uppgift att mäta och samla in data om vägytan, miljön och skanna in intilliggande omgivningar, för att därmed förbättra underhållet av de svenska vägarna.

Vägunderhållet i Sverige är eftersatt och har under flera decennier varit nedprioriterat. Underhållsskulden har vuxit de senaste åren och idag ligger skulden på 35 miljarder kronor. Förra året utökade regeringen vägunderhållet med 300 miljoner kronor per år 2024 och 2025.

Under måndagen var Nu.se:s Matilda Härviden på plats i Linköping på invigningen av VTI:s nya mätbil “Mobile research platform”, som ska förbättra underhållet av de svenska vägarna.

Nu berättar Andreas Carlson för Nu.se att regeringen kommer att göra en ytterligare historisk satsning på vägunderhållet för att förbättra vägarna.
– Det är något som varit eftersatt under en väldigt lång tid, och nu har vi plockat ut vägen för att kunna återbetala allt eftersatt underhåll under nästa valperiod, säger han och fortsätter:
– Vi höjer redan nästa år vägunderhållet med ytterligare 1,5 miljarder kronor, så att vi successivt ska kunna färdas på vägarna i Sverige, kunna lita på att vi kommer fram och att de har bra hållbarhet.

En analys från Transportföretagen visar dock att pengarna som går till vägunderhåll inte räcker för att minska underhållsskulden. Enligt analysen så behövs det 2,3 miljarder extra varje år för att stoppa underhållsskulden att växa.
– Och då har vi inte börjat betala av på underhållsskulden, endast stoppat fortsatt förfall, skriver Transportföretagens VD Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.

Vägunderhållet är något som “varit eftersatt under en väldigt lång tid”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Foto: Matilda Härviden

Andreas Carlson hoppas att VTI:s nya forskningsplattform på hjul ska hjälpa till med att peka ut svaga punkter på de svenska vägarna innan skadorna blir för stora. Han betonar vikten av att komma till rätta med de vägar som inte håller bilisternas standard och hur mätbilen ska kunna hjälpa till med det.
– Det finns inga genvägar, utan vi behöver prioritera underhållet av dem vägarna. Vi har bland annat höjt anslaget till underhåll, framför allt den långsiktiga infrastrukturplanen, säger han och fortsätter:

– Underhållsbehovet är mycket stort, så nu satsar vi historiskt stora summor i pengar. Med den här “Mobile research platform” så kan det också bli ett verktyg för att lägga pengarna på rätt ställen och att investera i underhåll innan vägarna får ett så dåligt skick som de är idag.
LÄS MER: