På Gekås kan man köpa julpynt i juni. Varuhusets vd menar att sälja säsongsvaror året om minskar både köphetsen och utsläppen. Kritikerna hävdar motsatsen.
“Här gnistrar adventsstjärnor bredvid badbollar och parasoller redan i juli”, skriver vd Patrik Levin.
I juni varje år börjar varuhuset Gekås sälja julpynt till köpglada kunder. Enligt vd Patrik Levin är efterfrågan stor – kunderna köpte tio mils julklappspapper på en månad i somras. Men det är inte bara försäljningssiffrorna som ligger bakom beslutet. Det är också bra för miljön, skriver Patrik Levin i en debattartikel i branschtidningen Market.
LÄS MER: Pekås vill utmana Gekås: “Lyckat koncept”
Genom att alltid erbjuda säsongsprodukter behöver butikerna inte lika ofta och snabbt transportera stora mängder varor inför säsongerna. Mindre expressleveranser leder till minskade koldioxidutsläpp. Utöver det menar han att det minskar risken för impulsköp och uppmuntrar till långsiktig, hållbar konsumtion.
“Hos oss behöver du med andra ord inte stressa och trängas i jakten på den sista adventsstjärnan den 23 december. Här gnistrar adventsstjärnor bredvid badbollar och parasoller redan i juli”, skriver Levin.
Kritikerna hävdar det motsatta. Att sälja påskpynt och adventsljusstakar året om bidrar till kommersialiseringen av högtider. När butiker börjar sälja julpynt långt innan den första snön fallit menar de leder till ökad och överdriven konsumtion.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.