Den tyska matvarugiganten fortsätter sina expansionssatsning i Sverige. Nästa år öppnar sju nya butiker, det är början på den långsiktiga planen att öppna 100 fler Lidlbutiker runt om i landet.
Lidl fortsätter expandera i Sverige och planerar nu öppningen av ytterligare en butik i Uppsala. Det blir kedjans sjätte etablering 2025, och Uppsalas fjärde Lidlbutik.
Den 2 200 kvadratmeter stora butiken väntas öppna i slutet av nästa år.
– I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.
Lidl har sett ett rejält lyft de senaste åren, mycket på grund av deras strategi när matpriset sköt i höjden. Medan andra aktörer höjde priserna gick kedjan ut med att de fryser priserna på ett stort antal varor. Den taktiken gick hem. Tidigare i år gick matvarujätten ut med att de vuxit med över 30 procent på två år, medan marknaden bara vuxit med strax över 13 procent. Perioden mars 2023 till februari i år rapporterade Lidl en ökad nettoomsättningen på 11 procent, till totalt 18,6 miljarder kronor.
Livsmedelsgiganten har stora planer för framtiden. Enligt deras långsiktiga expansionsplan ska de 204 butiker som nu finns i landet bli 300.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.