Lidls smyghöjning av varor med kort datum slår mot kunderna. Flera kunder som Nu.se talat med är upprörda och besvikna.
– 25 procent rabatt på en vara som går ut i morgon är rent ut sagt snålt, ingen annan butik med lite heder skulle få för sig något sådant, säger en kund.
Igår avslöjade Nu.se att Lidl i smyg stramat åt priserna på varor med kort datum. I en mellansvensk butik sattes varor tidigare ner med 70 procent kvällen innan de gick ut. Numera sänks priset endast med 50 procent samma morgon som varan går ut – en smygande prishöjning på 67 procent.
Liknande prishöjningar verkar också ske i Stockholmsområdet.
– Det är synd, jag köpte ofta kött som nästan hade gått ut. Så länge det var vakuumpackat var det inte direkt sämre. Men med högre pris väljer jag nog bort det, säger en kund.
En annan kund som Nu talat med riktar stark kritik mot butikskedjan. Mannen berättar att han länge valt affären för att få billiga mat på extrapris.
– Det är inte bara jag som reagerar Lidl har verkligen blir snålare. Tidigare var det en fin service mot kunderna att man kunde fynda varor som skulle gå ut till rabatt. Men nu slänger de hellre än säljer billigt till sina kunder, säger han.
Mannen säger att Lidl mest försöker upprätthålla en fasad om att vara billigare än andra.
– Det är tydligt att priserna stiger konstant, allra helst på varor som folk behöver. När det kommer till utgående varor är det riktigt snålt. Jag undrar varför man infört de här nya reglerna? 25 procent rabatt på en vara som går ut i morgon är rent ut sagt snålt, ingen annan butik med lite heder skulle få för sig något sådant, säger han.
“Andra smyghöjer också”
På Facebook har Nu:s läsare blandade reaktioner. Vissa är upprörda över prishöjningen och vill byta butik.
“Har märkt att det blivit dyrare där. Från ena gången till den andra har vissa varor höjts”, skriver en läsare.
Men det är inte alla som håller med. Många skriver att de uppskattar Lidls sortiment och priser.
“Lidl är definitivt bäst på kött. Alla andra butiker smyghöjer också. Så Lidl är billigaste i alla fall”, skriver en annan läsare.
Lidl försvarar sig mot kritiken. De anser inte att åtstramningen med rabatter på utgående varor kan likställas med en höjning av priset. Kedjan framhäver också sin insats för att stoppa matsvinnet.
– På Lidl arbetar vi aktivt med att minska vårt matsvinn och vi har sedan länge rabatterat varor flera dagar, ibland veckor, innan utgångsdatum, säger Nahir Aslan på Lidls presstjänst.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.