Trots osäkerheter i batteribranschen och Volvos uppskjutna byggstart i Mariestad försäkrar företaget att projektet är på rätt spår. Volvo Trucks lovar också att förseningen inte har något att göra med Northvoltkrisen.
– Den kommer att bli av, det kan vi lugnt säga, säger projektledaren Fredrik Agelén.
Fredrik Agelén, projektledare för Volvo Battery Mariestad, och Jörgen Gustafsson, kommunikationschef för projektet, beskriver beslutet som en anpassning till marknadsutvecklingen. Efterfrågan på batterier till eldrivna lastbilar inte har ökat lika mycket som man förväntat sig, vilket gjorde att bolaget beslutade att försena byggstarten för batterifabriken i Mariestad. Bygget, som skulle ha startat 2025, förväntas nu påbörjas ett till två år senare.
– Vi lägger oss inte åratal före marknaden med en jätteanläggning, utan vi anpassar det stegvis efter behoven, säger Fredrik Agelén till Mariestadstidningen.
Både Fredrik Agelén och Jörgen Gustafsson menar att det är en slump att förseningarna kommer samtidigt som Northvolt krisar. Enligt dem är det marknaden som inte hänger med.
– Det är väldigt viktigt för oss att finnas i batterivärdekedjan, för det är framtiden. Sen att framtiden inte dök upp 2028 utan snarare efter 2030 istället, det är att förhålla sig till verkligheten, säger Fredrik Agelén.
Trots förseningen pågår förberedande arbeten runt Mariestad. Trafikverket bygger nya vägar och en rondell på E20 för att hantera den ökade trafiken fabriken väntas generera. Dessutom bygger elnätsföretaget Ellevio ett ställverk för att förse fabriken med elektricitet. Volvos närvaro och deras engagemang i projektet skapar också en viss optimism i Mariestad och bland invånarna i Skaraborgsområdet.
Men en batterifabrik kommer det tillslut bli, försäkrar Volvo.
– Den kommer att bli av, det kan vi lugnt säga, och det kommer att bli jädrigt häftigt, säger Fredrik Agelén.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.