Kris för tidningar: ”Annonsintäkter faller brant”

Det är kris för svenska tidningar. Morgonpressens annonsintäkter har minskat med 7 procent detta år jämfört med förra. En nedgång på 38,3 miljoner kronor.
– Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå, säger Johan Taubert, vd för Tidningsutgivarna.

Enligt ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna har morgonpressens intäkter från annonser och läsare detta år minskat med två procent under tredje kvartalet, jämfört med samma period 2023. Mycket beror på att annonsintäkterna för morgonpressen har minskat med 7 procent, vilket motsvarar en nedgång på 38,3 miljarder kronor.

Nedgången för annonserna har nu pågått oavbrutet i två år, samtidigt som läsarintäkterna har ökat.
– Morgonpressens intäkter fortsätter minska. På två år har de fallit med 5 procent, vilket beror på att annonsintäkterna fallit brant, säger Johan Taubert i ett pressmeddelande.

Sedan hösten 2022 har läsarintäkterna stigit med 2 procent, men trots dessa ökningar har de inte lyckats väga upp för det stora fallet i annonsintäkter. Annonsintäkterna har sjunkit med 20 procent sedan hösten 2022, vilket innebär att morgonpressens totala intäkter är 5 procent lägre nu än tidigare.

Statistiken visar dessutom att storstadspressen har klarat sig betydligt bättre med stabila intäkter, medan landsortspressens intäkter har fallit med 3 procent. I takt med ökade priset i Sverige blir det därmed även svårare för ekonomin att gå runt för tidningarna.
– Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med 10 procent, vilket gör att branschens marginaler klämts ihop även från kostnadssidan, säger han.
LÄS MER: