Coca-Colas julreklam “Holidays are coming” innebär för många människor världen över starten på julen. I år har reklamen utvecklats med AI och tittarna är inte imponerade.
– Jag känner att jag ser konstens död och vår planet utvecklas framför mina ögon och ingen irl verkar bry sig, skriver ett fan på X.
Den berömda Coca-Colareklamen visades för första gången 1995 och i den brukar den röda läskjättens leveranslastbilar, prydda med lysande ljus, leverera leveranser av coca-cola genom ett snöigt landskap. Det har funnits olika versioner av reklamen som dykt upp veckorna före jul, men nu har företaget gjort den största förändringen hittills, rapporterar Daily Mail.
Den nya reklamen har utvecklats helt med hjälp av AI, vilket innebär att alla “skådespelare” som i detta fall är de ikoniska lastbilarna, isbjörnar, hundar och renar är virtuella och inga riktiga scener har spelats in på plats. Något som nu sågas av tittare världen över.
– Naturligtvis har ett företag som tjänade 46 miljarder förra året orken att ta till AI bara för att spara en liten bit av sin vinst. Vad tragiskt, skriver en tittare på Youtube.
Många människor har också tagit sig till X för att kritisera reklamen, och kallat den för “skräp”, “ful” och “billig”. Många känner en slags upprördhet över att inte ha något som varit så kärt en lång tid, en förändring till det sämre. Sedan orginalreklamen för nästan 30 år sedan har Coca-Colas årliga julreklam använt riktiga skådespelare, tomtar och två ton tunga lastbilar pyntade med julbelysning. Nu får man istället se detaljer av en maskins fantasi.
“Världen är körd om julreklamen från Coca-Cola görs med AI”, skriver en användare på X. “Kanske det värsta möjliga användningsområdet för AI är för Coca-Colas julreklam”, skriver en annan.
Coca-Cola har svarat på kritiken och sagt att den nya reklamen är skapad i samarbete med tre AI-studior, och var ett “effektivt” sätt att spara tid och pengar. Europas marknadschef för Coca-Cola, Javier Meza, förklarade att företaget ville anpassa sig till “dagens tider” genom att satsa på AI-genererad storytelling och en mer varierad rollbesättning.
– Det visar Coca-Colas engagemang för att omfamna innovation, utnyttja våra samarbeten med bästa kreativa och tekniska partners, samtidigt som de håller fast vid sina kärnvärden – att sprida lycka och skapa verklig magi, säger han i ett uttalande.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.