Lidl har valt att sluta sälja snabbväxande turbokycklingar i sina tyska butiker. Beslutet kommer efter en lång påtryckningskampanj ifrån djurrättsorganisationer, och ses som ett viktigt steg mot starkare djurskydd inom EU.
Av all kyckling som säljs inom EU, tros cirka 95 procent vara snabbväxande så kallade turbokycklingar, uppger Tidningen Syre. Dessa kycklingar, av rasen Ross 308, har avlats för att växa extremt snabbt. Från kläckning kan de växa hela 50 gånger sin egen vikt, tills dess att de avlivas vid 35 dagars ålder. Den extremt snabba tillväxten gör att de kan få svårt att röra sig och att de får allvarliga hälsoproblem, såsom, smärta, sjukdom och ibland tidig död.
Lidl är en av Europas största försäljare av kycklingkött. De har under lång tid varit föremål för kritik från djurrättsorganisationer för deras försäljning av tubrokycklingar, vilket vi på NU.se skrivit om tidigare. Djurens Rätt har tillsammans med över 20 andra europeiska organisationer, länge försökt få Lidl att ansluta sig till European Chicken Commitment (ECC), ett initiativ som syftar till att förbättra djurvälfärden vid inköp av kyckling. Och nu har djurrättsorganisationernas påtryckningskampanj gett resultat, rapporterar Tidningen Syre.
Efter protester och att hundratusentals namnunderskrifter meddelar Eurogroup for Animals att Lidl i Tyskland nu har beslutat att endast sälja kycklingar som uppfyller ECC:s strikta standarder. Att Lidl nu åtar sig att arbeta för bättre djurvälfärd innebär inte bara att de ska sluta sälja turbokycklingar, utan också att deras kycklingar får mer utrymme och möjlighet till utevistelse.
Eurogroup for Animals ser detta som ett viktigt steg för att stärka djurskyddet i EU och förhindra användningen av turbokycklingar i framtiden.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se