Willys intåg orsakar försäljningstapp för Icas butiker. I en kommun minskade försäljningen med över 20 procent efter Axfoods Willys intåg.
– Det är väldigt tufft när Willys smäller upp butiker, säger Ica Supermarkets affärschef Thomas Nilsson.
Willys har dragit in stora summor under lågkonjunkturen, och företagets tillväxt har nu satt sina spår hos konkurrenterna. I en kartläggning av Dagligvarunytt över Ica Supermarket framgår det att 50 av 419 butiker har minskat försäljningen. Påverkan har varit störst i Fagersta kommun, där två Icabutiker minskade försäljningen med 20 procent.
– Det är Willys intåg som skapat vårt försäljningstapp. När det öppnar en stor butik med nästan tre gånger så stor säljyta som oss på en mindre ort utan befolkningstillväxt så blir det såklart en effekt, oavsett vilken aktör det är, säger säger Philip Barklund, handlare vid Ica Supermarket Fontänen i Fagersta.
Den så kallade “Willys-effekten” är svår att konkurrera med.
– Det är väldigt tufft oavsett hur bra butiken är eller hur duktig handlaren är när Willys smäller upp en stor butik på en mindre ort, säger Thomas Nilsson, affärschef för Ica Supermarket.
LÄS MER: