Krig mellan Lidl och Willys – så otrogna är kunderna

Att lågprisalternativ som Willys och Lidl lockar allt fler kunder är tydligt. Men nu visar nya siffror från Dagligvarunytt och GfK att lågprisaktörerna snarare krigar med varandra om otrogna kunder istället för att ta marknadsandelar från jättarna.
– Jag skulle beskriva konkurrenssituationen som stor inom lågprishandeln. Det sker ett stort utbyte av kunder mellan Willys och Lidls butiker, säger Gfks dagligvaruanalytiker Fredrik Bendz till Dagligvarunytt.

I kampen om konsumenterna står det klart att Willys och Lidl fortsätter ta marknadsandelar av den gigantiska dagligvaruhandeln i Sverige. Nu.se har tidigare rapporterat om att Willys numera är den stora favoriten bland de svenska hushållen, medan Lidl enligt många kom ut som segrare i kampen om de lägsta priserna.

Men nu visar en ny undersökning från GfK att lågpriskedjorna inte bara slåss om kunder med Ica och Coop, utan istället tävlar mot varandra om konsumenternas lojalitet. Enligt siffror som tidningen Dagligvarunytt har presenterat, gjorde Willys kunder 13 procent av sina dagligvaruinköp på Lidl under perioden februari-april, vilket enligt GfK är 37 procent mer än förväntat baserat på Lidls marknadsandel i Sverige. Under samma period spenderade Lidls kunder 21 procent av sina dagligvaruinköp hos Willys, vilket Fredrik Bendz på GFK säger till Dagligvarunytt är 24 procent högre än förväntat.
– Prismedveten är väldigt hög hos Lidls kunder och Willys är favoriten när de handlar på annat håll, säger dagligvaruanalytikern till Dagligvarunytt.

Många av Lidls kunder är otrogna och går även till Willys. Omvänt gäller samma sak för Willys kunder.

Enligt GfK och Dagligvarunytt nådde Willys ut till 60 procent av de svenska hushållen, medan Lidl nådde 48 procent av hushållen. Ica Maxi och Ica Supermarket låg strax bakom med 46 respektive 44 procent av hushållen. Nu.se har tidigare tagit upp hur Willys knäckt flera Ica-handlare.
– Det är väldigt tufft oavsett hur bra butiken är eller hur duktig handlaren är när Willys smäller upp en stor butik på en mindre ort, säger Thomas Nilsson, affärschef för Ica Supermarket.
LÄS MER: