Coops ekonomiska problem djupnar. Efter ett år av avgångar på toppnivå står det nu klart att kedjan gjort en förlust på 721 miljoner kronor, vilket är 23 miljoner mer än året innan. Nu sätts stora frågetecken kring bolagets framtid.
Coop, en av Sveriges största medlemsorganisationer med 800 butiker och 3,8 miljoner medlemmar, har länge varit en symbol för konsumentmakt. Men idag brottas kedjan med stora ekonomiska förluster och tuff konkurrens från andra matvarujättar som ICA och Willys.
Enligt branschtidningen Dagligvarunytt har Coop förlorat 721 miljoner kronor under det senaste året, efter en förlust på 698 miljoner kronor året innan. Siffrorna gäller de 15 största föreningarna, som står för nästan hela (97%) av Coops försäljning.
Trots att de försökt sänka priser genom extrapriser och att outsourca produktionen, har kedjan haft svårt att hålla jämna steg med konkurrenterna. Coop har även haft flera avgångar på toppnivå under året. I somras avgick förbundsordförande Leif Linde, och bara några månader senare avgick även Coops VD Marie Nygren.
Den nya tillförordnade ordföranden Lars Eriksson försvarar däremot avgångarna och ser dem som ett naturligt steg.
– Nej, ibland är det så att människor som har gjort stora insatser och jobbat stenhårt under långa perioder känner att det är dags att lämna över stafettpinnen, säger han till Aftonbladet.
Framtiden för Coop är nu osäker, trots att förlustnettot är på väg nedåt. fortsätter däremot de stora förlusterna att hopa sig, är frågan om kedjan kommer att överleva.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se