I veckan stängde upphandlingen för SL:s nya elbussar. En sen skärpning av hållbarhetskraven kan ha diskvalificerat flera ledande tillverkare.
– Det är helt orimligt att vi ska kunna svara upp mot de här kraven med så tajt tidsram, Joakim Kenndal, presschef på Volvo Buses.
SL handlar i nuläget upp tre trafikavtal i Stockholm inför 2026. Elektrifieringen av bussflottan är den största satsningen hittills där cirka 400 nya elbussar ska köpas in. I augusti backade företaget från sin “svarta lista”, som blockerade tillverkare med produktion i bland annat Kina. Beslutet mottogs med lättnad inom branschen. Drygt 90 procent av världens batterier tillverkas i landet, skriver Mitt i.
Däremot kräver SL fortfarande att själva tillverkningen uppfyller vissa hållbarhetskrav. Och bara några veckor innan anbuden skulle lämnas in den 16 december, skärpte företaget kraven ordentligt. Något som kan göra att bland annat Volvo, Mercedes och M.A.N diskvalificeras.
– Det är helt orimligt att vi ska kunna svara upp mot de här kraven med så tajt tidsram. De borde isåfall ha funnits med från början, säger Joakim Kenndal, presschef på Volvo Buses, till tidningen.
Busstillverkarna måste enligt kraven uppvisa granskningsprotokoll för både tillverkningen av batterierna och battericellerna. En branschföreträdare som tidningen pratat med, och som vill vara anonym, säger att det idag inte finns några garantier att busstillverkarna kommer att uppfylla kraven.
– Det är trafikoperatörerna som får ta hela risken. Det blir väldigt märkligt att SL stoppar ledande busstillverkare som godkänns i övriga Europa, säger personen.
Enligt branschföreträdaren finns det bara en enda tillverkare i världen som i nuläget lever upp till SL:s krav. Men den tillverkaren kommer inte att kunna leverera alla de busstyper som krävs i upphandlingen.
SL har avböjt att kommentera med hänvisning till upphandlingssekretessen.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.