Arlanda flygplats håller alltid sin landningsbana öppen trots att vädret kan vara förrädiskt. Med hjälp av ett flertal maskiner håller snöröjarna landningsbanan duglig alla timmar om dygnet. Att hemligheten bakom är en maskin som kräver flera års erfarenhet, då den kan förstöra asfalten vid ett misstag.
Arlanda håller alltid sin flygplats öppen med hjälp av snöröjare. Deras uppgift är att hålla bannan i ett dugligt skick och använder sig av ett flertal maskiner med olika typer av funktioner. Snöslungare, lastbilar och isbrytare är några exempel. Den sistnämnda kräver flera års erfarenhet inom arbetet då ett misstag kan få grova konsekvenser. Ifall isbrytaren skulle ha sitt blad för långt ner kan asfalten gå sönder helt.
I arbetet med att hålla bannan ren från snö plogar man först bort snön. Sedan används en maskin som sveper bort småpartiklar. Sist använder man sig av en blåsare för att få bort det sista från asfalten. Under en vintersäsong används vanligtvis 2500 ton sand.
För att hjälpa maskinförarna finns det även ett kontrollrum som har kameror ute överallt på bannan. Därifrån samordnas hur maskinerna ska åka och vart de behövs som mest. I kontrollrummet finns det även flera instrument som mäter temperaturen ute på bannan från ytan ner till 15 centimeter under jorden.
Totalt är det 120 personer som jobbar i uppdelade lag på 24. Alla lag arbetar 12-timmarsskift under hela vintersäsongen. Vid riktigt kraftiga snöfall kan det vara 35 olika fordon ute samtidigt.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.