Lidl chocksänker priset på svensk mat

Lidl chocksänker priset på svensk mat under mars månad. Alla Matriket-produkter blir minst 20 procent billigare. Totalt berörs cirka 200 produkter.

Matriket är Lidls varumärke för svensk mat som nu funnits i ett år. Alla produkter som ingår i Matriket är Sverige-märkta. Lidl siktar nu på att utöka sortimentet till 250 produkter – och nu blir det rejält mycket billigare i mars. Priserna sänks tillfälligt med minst 20 procent.

– Sverige behöver en stark och bred livsmedelsproduktion. Med varumärket Matriket har Lidl gjort det enkelt för kunderna att hitta prisvärd mat och dryck som lever upp till ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, där varan är odlad, född och uppfödd i Sverige, men också förädlad, förpackad och kontrollerad här. Genom Matriket visar Lidl att det finns en stark efterfrågan av svenskproducerade livsmedel även under ekonomiskt tuffa tider, säger Tina Stugemo, VD för Svenskmärkning.

Det har hänt en del sedan Lidl etablerade sig i Sverige för 21 år sedan – med endast tyska produkter.  Lidl har nu ett nära samarbete med ett 30-tal matproducenter i Sverige. De säger sig vilja öka självförsörjningsgraden i Sverige, och trygga jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.

– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt