BMW:s legend – får starkaste boxern någonsin

BMW har släppt en ny modell av sin legendariska äventyrshoj Nya R1300 GS har BMW:s starkaste boxermotor någonsin. Men kritikerna tycker att bränsletanken liknar en legokloss.  

I två decennier har BMW byggt sina legendariska Adventurehojar för de allra tuffaste körutmaningarna. Nu har de släppt sin nya modell. BMW R1300 GS är ett monsteråk för alla som vill ha en körupplevelse utanför landsvägarna, rapporterar Carup.

– Målet är att motorcykeln ska bli ett riktmärke för äventyrsmotorcyklar. Aldrig förr har komfort och väderskydd kombinerats på det här viset, säger Christof Lischa, utvecklingschef på BMW motorcyklar.

Han och företaget har tagit fram en hoj som ska kunna klara värsta tänkbara terräng, som genomkorsning av Sahara eller turer kring Himalaya. För det har man vidareutvecklat sin klassiska tvåcylindriga 1,3 liters boxermotor med en ny kamaxeldrivning. Motorn är en tvåcylindrig, 1,3-liters boxer som utvecklar 145 hk vid 7 750 rpm, med ett vridmoment på 149 Nm vid 6 500 rpm, det gör den till historiens starkaste boxer-BMW.

Vidare har BMW utvecklat fjädringen med sin Dynamic Suspension Adjustment så att den ska kunna hantera alla tänkbara hinder. Man ska också kunna packa tungt på motorcykeln utan att det innebär hinder vid körningen. När föraren svänger av från den stora vägen och tränger in i vildmarken finns ett enduroläge som man kan slå på. Då förvandlas den från en vanlig motorcykel till en endurohoj med samma egenskaper som tävlingshojarna.

Om det är något som varit omdiskuterat så är det designen. När BMW släppte den här modellen nyligen var den baserad på landsvägshojen R1300 GS som kom i höstas. Många kritiker var snabba med att ventilera sina åsikter och en hel del tyckte att den liknade en Legomodell med sin fyrkantiga bränsletank.  Men kanske är inte utseendet det allra viktigaste för entusiaster som planerar sin motorcykelresa ut i vildmarken. Då är det andra egenskaper som spelar roll. 
– Den kommer säkert att väcka uppmärksamhet för sin läckra design, säger Christof Lischa. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt