Trafikverket vet inte tågens exakta positioner. När ett tåg spårade ur förra året fördröjdes räddningsinsatsen med tio minuter eftersom Trafikverket inte visste var tåget befann sig. Haverikommissionens utredning pekar nu på brister i Trafikverkets säkerhetsarbete.
Trafikverket kan se vilken sträcka och mellan vilka signaler som tågen befinner sig. Men tågens exakta position vet de alltså inte, och sker det en olycka går dyrbar tid åt att först leta rätt på var det inträffat.
– Man har inte en exakt position och det kan vara inom ett område som är fyra kilometer långt, säger haverikommissionens utredningsledare Stefan Carneros till SVT.
Haverikomissionens utredning visar att det saknats rutiner för hantering av stora mängder regn och osäkerheter kring hur Trafikverket hanterar säkerhet och beslut som tas på trafikcentralen.
Efter stormen Hans förra året inträffade en olycka när ett SJ-tåg spårade ur efter att kraftigt regn bort marken under järnvägsspåren. Tåget var påväg från Stockholm till Sundsvall när det spårade ur med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades då lindrigt.
– Varje minut är viktig i en olyckssituation. Hade det varit en masskadesituation då rör det sig inte om någon gyllene timme utan då är det gyllene minuter, säger Stefan Carneros.
SVT vänder sig till SJ och frågar om det är oroväckande för passagerarnas säkerhet att Trafikverket inte vet tågens exakta position. I korthet är svaret nej.
– De tycker inte att det historiskt har varit något problem. När det händer något med våra tåg så dröjer det en minut så står vi i ständig dialog med Trafikverket. Ett större problem är om tåget blir strömlöst i väglöst land, till exempel, säger presskommunikatören Peter Kraméus.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.