Coops katastrof – förlorare på alla mått

Coop har lagt miljardbelopp på att försöka försvara sin position som Sveriges näst största dagligvarukedja. Men färska siffror visar att Coop är den stora förloraren i dagligvaruhandeln.
– Vi ser att hela Coop har fått en svagare ställning på marknaden jämfört med hur läget såg ut för ett år sedan, säger marknadsanalytikern Fredrik Bendz till Dagligvarunytt.

I det tysta har Coop förlorat mer än en och en halv miljard kronor de senaste två åren på att försöka försvara sin position som den näst största spelaren på den svenska dagligvarumarknaden. De omfattande förlusterna de senaste åren har täckts genom att föreningarna sålt av tillgångar, en möjlighet som numera inte finns längre. Resultatet är närmast katastrofalt.

Enligt siffror som Dagligvarunytt presenterar tappar Coop stort på de viktiga parametrarna penetration, kundlojalitet, och snittkvitto. Den viktiga siffran hushållspenetration ligger nu för Coop på 64 procent, och den negativa trenden ser ut att kunna bli ännu värre.
– Det är en ännu tuffare bild vi ser efter juni. Coop har haft ett ganska stabilt kundunderlag totalt sett. Men nu börjar det hända någonting, särskilt med penetrationen, säger dagligvarumarknadsanalytikern Fredrik Bendz till tidningen.

Willys närmar sig nu snabbt samma penetration som Coop, och har numera en penetrationssiffra på 60 procent. Ica fortsätter vara den ohotade ettan inom den svenska dagligvaruhandeln.

Tyska Lidl, som de senaste åren pumpat in hundratals miljoner i sin svenska verksamhet för att ta marknadsandel har dock sett goda resultat. Lågpriskedjan har numera en marknadsandel på över 6 procent, och lyckas nå ut till 50 procent av de svenska hushållen.
– Traditionell dagligvaruhandel har kommit tillbaka med kraft senaste månaderna men lågpris håller ändå kvar stora kundgrupper. Ungefär hälften av hushållen handlar numera på Lidl, till exempel. Det är en andel som också börjar se stabil ut över tid. Det speglas också i högre lojalitetssiffror för kedjan, säger Fredrik Bendz.

LÄS MER: