Därför är Synsam på Råd&Rön’s skamlista

Optikkedjan Synsam har hamnat på konsumenttidningen Råd&Rön’s skamlista 2024. Anledningen är ett hundratal anmälningar till konsumentverket där många kunder uppger att de känt sig lurade av deras glasögonabonemang. 
– När jag skulle säga upp abonnemanget började mardrömmen, säger Juana Berglin, tidigare kund hos Synsam, till DN. 

Varje år sammanställer Råd & Rön en skamlista över de företag som lurar oss mest. För att toppa listan behöver företaget ha ägnat sig åt vilseledande marknadsföring, tvivelaktig telefonförsäljning eller annat liknande beteende. I år är det Nederländska By Métis som toppar listan med hela 529 anmälningar till konsumentverket.

Tjänsten ser ut att vara gratis hjälp för att säga upp abonnemang, men i själva verket kostar det 400 kronor.
– Tar man Aftonbladet som exempel, det är ett par knappklick bort att säga upp den prenumerationen. Så i princip kan man säga att i många fall är det luft man tar betalt för, och man gör det ganska dyrt, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd och rön, till TV4 Nyheterna.

För att toppa Råd&Röns lista behöver företagen ha ägnat sig åt vilseledande marknadsföring, tvivelaktig telefonförsäljning eller annat liknande beteende. 

På andraplatsen hamnar DinBilGaranti.se med 369 anmälningar till konsumentverket. Företaget skickar brev som liknar fakturor, där bilägare uppmanas att förnya sina garantier. Men i själva verket är det erbjudanden som kräver betalning. 

Bedömahälsa.com tar tredjeplatsen med 340 anmälningar i år. Bolaget har lurat konsumenter med erbjudanden om gratis digitala hälsoundersökningar, men i själva verket får man en faktura på närmare 900 kronor.
– Kostnaden är dold längst ner i formuläret med en lurig färgsättning. Hade det varit tydligt hade nog väldigt, väldigt få valt tjänsten, säger Daniel Kjellberg.

Synsam med på årets skamlista

På Råd & Röns skamlista platsar även optikföretaget Synsam som under året fått hela 113 anmälningar i Konsumentverket. Anmälningarna är främst kopplade till företagets lifestyle-avtal för glasögonabonnemang. Många av Synsams kunder har uppfattat avtalet som att de köpt glasögon på avbetalning, men som i själva verket är ett hyresavtal.

Tidigare banktjänstemannen Juana Berglin är en av de drabbade. Till DN. berättar att hon trodde sig köpa tre par glasögon för cirka 19 000 kronor på avbetalning. Efter två år insåg hon att hon istället hyrt dem. Då stod hon plötsligt in för valet att antingen fortsätta betala 800 kronor i månaden eller betala ytterligare 10 500 kronor för att köpa loss glasögonen.
– Hur kunde jag vara så dum? Jag kände mig lurad och kunde inte sova, jag hade inte så mycket pengar, berättar hon.

Synsam fick en plats på listan efter att ha fått 113 anmälningar till Konsumentverket i år. Foto: Synsam

Juana Berglin lyckades tillslut få hjälp av sina barn att köpa loss två av glasögonen. Däremot men hon är långt ifrån ensam om sina upplevelser. Med 113 anmälningar mot sig i år har Konsumentverket nu bedömt Synsams marknadsföring om vilseledande. 

Synsam har kommenterat anklagelserna och meddelar att kunder har rätt att avsluta abonnemanget utan kostnad inom 30 dagar. Företaget uppmanar också missnöjda kunder att kontakta dem för att lösa eventuella problem

Bolagen som toppar Råd&Röns skamlista 2024

1. By Métis, 529 anmälningar.

2. Dinbilgaranti, 369 anmälningar

3. Bedomahalsa.com, 340 anmälningar

4. Tele2, 279 anmälningar

5. Telia, 227 anmälningar

6. Klarna, 196 anmälningar

7. Telenor, 145 anmälningar

8. Nordic Best Energi, 123 anmälningar

9. Synsam, 113 anmälningar
LÄS MER: