Därför gick kända fälg- och stolmärkena i konkurs

Massutdöende hotar bildelstillverkare. Efter klassiska fälgtilverkaren BBS och stoltillverkaren Recaros konkurser riskerar fler att falla.
– Det finns många anledningar till detta, säger Peter Bryntesson, VD för Fordonskomponentgruppen till Carup.

Tidigare i sommar kastade tyska BBS in handduken. Företaget som varit med och utrustat bilar med läckra fälgar genom decennier. Och nu var det tyska stoltillverkaren Recaros tur att gå i konkurs. Nu varnar Fordonskomponentgruppen för att fler kommer att följa efter i raset.
– Det finns många anledningar. Först kan vi säga att konkurrensen från kinesiska leverantörer blir allt hårdare. Vi har bland annat en hjultillverkare som etablerat sig i Marocko och Nordafrika och ligger nära vår marknad, säger Peter Brynetson till Carup.

Konkurrensen från Kina är mördande i alla branscher. Men kanske är det ännu svårare inom bil- och motorsektorn.
– Man kan säga att 70 procent av ett fordon görs av leverantörerna, medan tillverkaren står för 30. Men kineserna är uppe i 40 procent, säger Peter Brynteson.

Stoltillverkaren Recaro.
Fälgar från BBS.

Han representerar en bransch som får det allt svårare att överleva.
– Tyvärr är det så att 25 procent av alla leverantörer går med förlust nu, säger Peter Brynteson.
Som det ser ut i dagsläget får man vara en finansiell kamikazepilot för att ge sig in i fordonsbranschen.
– Det är en högriskbusiness att vara i fordonsindustrin, det ser man inte minst på konkursen för IAC, säger Peter Brynteson.

Nu står vi dessutom i stormens öga. Lågkonjunkturen drar åt tumskruvarna i många branscher och för de som verkar inom bilindustrin är det kanske allra värst. De verkar i en bransch som är mycket konjunkturkänslig.
– I sämre tider är det vanligt att biltillverkarna börjar producera delar själva. Man har anställda som är svåra att säga upp och istället så inriktar man sig på att göra saker själva, istället, då blir det automatiskt färre ordrar, säger Peter Bryntesson.

Dessutom finns det en viktig sak som Fordonskomponentgruppen vill se förändrad.
– Sedan har vi i 20 år kämpat för att ändra betaltider, som det är nu kan man få vänta upp till 120 dagar innan köparen betalar fakturan, säger Peter Brynteson till Carup.

– Ett litet familjeföretag ska inte behöva betala ut pengar till exempelvis Scania. Men samtidigt är man beroende av sina kunder, det är inte så lätt för en liten firma att sätta press på säljare från stora företag, säger Peter Brynteson.
– För närvarande finns det skulder till leverantörerna på 1,6 miljarder kronor, slår Peter Brynteson fast.