Därför nobbar svensk polis elbilar

Svenska polisen kör fortfarande elbil trots att flera nordiska granländer bytt till eldrivet. En ny rapport visar att myndigheten är tveksamma – av ett särskilt skäl.
– Sverige brukar ligga långt framme, men nu tittar vi istället på våra nordiska grannar, säger Ulf Granath, fordonsteknisk chef på polisen.

I somras utredde Polismyndigheten frågan om att konvertera flottan till elbilar, något Vi Bilägare var först med att rapportera om. Resultatet blev nedslående för dem som hoppats att svensk polis, liksom kollegorna i Kalifornien, snart skulle komma körande i Teslor.
– Vi har ett avtal med Volvo som sträcker sig fram till 2028. Eftersom vi alltid ska ha ett avtal så har ekonomiavdelningen satt sig för att titta på det här, säger Ulf Granath till Carup.

Den här gången är det Sverige som ligger i bakvattnet. Medan våra grannländer har kommit mycket längre.
– Sverige brukar ligga långt fram i sådana här frågor, men nu är vi bundna av vårt avtal. Dessutom tittar vi mycket på fordonsmarknaden. Nu har många bilmärken svängt och säger att den fossila motorn inte är död, då måste vi anpassa oss efter det, säger Ulf Granath.

Svenska polisen håller fast vid sina bilar med förbränningsbilar.

De nordiska länderna har ett samarbetsorgan som kallas “Utrustningsrådet”. Nyligen sammanträdde de. Där fick Ulf Granath värdefulla erfarenheter från sina nordiska kolleger.
– I Norge har man gjort en del tester och på Island kör man lite med Teslor. Men i Danmark har de mest erfarenheter, där finns det ett tiotal bilar som går i tjänst och de hade bra erfarenheter, säger Ulf Granath.

Men Danmark är ett annat land än Sverige. Här är sträckorna mycket längre och då ställs det andra krav på polisbilarna. Myndighetens ekonomiavdelning slog nyligen fast att man inte är beredda på att satsa elektriskt när det kommer till utryckningsfordon.
– Om du kör en elbil i 80-90 km/tim kan den gå över 50 mil. Men ligger du och utryckningskör med en fullt lastad radiobil kommer du högst 15 mil. Där har du problemet, säger Karl Holm, chef för serviceenheten på Polismyndighetens ekonomiavdelning, till Polistidningen.

Tesla Cybertruck skulle kunna bli en imponerande polisbil, men bilen är ännu inte godkänd i Europa.

Problemet ligger i utryckningsfordonen. När de är fullpackade kommer man inte långt med en elbil. Dessutom pekar man ut laddinfrastrukturen som ett problem.
– Vi har tittat på sådana frågor, om man ska ladda externt som vi gör med de dagens bilar, eller som vi ska ha laddning på stationerna. Då är det mycket man ska tänka på, säger Ulf Granath.

Dessutom behöver polisen se till att det finns fungerande bilar vid kriser eller krig. Om elektriciteten fungerar ska de ändå kunna rycka ut. Därtill ska man lägga brandrisken som polisen också ser över.
– Vi är i händerna på fordonsmarknaden och får anpassa oss efter det som händer där. De kommer inte att bygga bilar som passar oss, utan vi får se till att vi får dem att fungera för oss, säger Ulf Granath.

Svensk polis har i dag 8750 bilar. Rapporten slog fast att omkring 2000 av dem kan bytas ut mot elbilar. Men då gäller det för andra ändamål än utryckning.
– Det är mina ingenjörer som kravställer fordonen, jobbar med referensgrupper i regionerna och vilken utrustning som de ska ha, säger Ulf Granath.

Han tror inte att svenska poliser har något emot elbilar.
– De säger inte så mycket, vi har inte kommit så långt ännu, den generation som är ute och åker, jag tror de vill ha en bra, säker och funktionell bil, vilket bränsle är inte det viktiga, säger Ulf Granath.
LÄS MER: