En undersökning har kommit fram till vilket livsmedel som svenska folket anser vara årets mest trendiga.
– Den avgörande faktorn är sannolikt sociala medier, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen har i samarbete med Demoskop undersökt vilket livsmedel som är det mest trendiga år 2024. Resultatet visar att det är mejeriprodukten Kvarg som toppar trendlistan för året, efter att ha blivit så populär att två av landets största producenter tidvis haft svårt att möta efterfrågan.
Undersökningen inkluderade svar från 1008 svenskar, där kvargen framstod som den självklara vinnaren med 5 procent, med en markant ökning i popularitet jämfört med 2023 då den endast hade knappa tiondels procent.
– Kvarg är en fantastisk produkt på många sätt, och inte minst lockar den folk som är intresserade av hälsa och träning, säger Jimmy Sandell i ett pressmeddelande.
I en artikel i Aftonbladet berättar Arlas presschef Max Wallenberg att efterfrågan varit större än vad deras kapacitet klarat av kvargen. Därmed har både Arla och Skånemejerier fått öka sin kapacitet och förpackningsmaterial. Under de senaste åren har produkten vuxit stort i popularitet, något som de tror beror på sociala medier.
– Vi har sett en stor efterfrågan av kvarg under flera års tid, 20 till 30 procents ökning varje år. Men i år har det ökat ännu mer än våra prognoser, särskilt sedan i maj, säger han i artikeln.
Utöver kvargen har det varit ett stort intresse för svenskt godis, smaksatta dadlar, nudlar, funktionsdrycker samt gurka, särskilt i form av en gurksallad som blivit trendig på Tiktok. En källa som Jimmy Sandell menar kommer betyda allt mer i vad vi stoppar i oss.
– Vilket som blir nästa heta livsmedel är svårt att säga, men det vi kan slå fast är att sociala medier kommer fortsätta ha en stor påverkan på vad vi väljer att äta och dricka, säger han.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.