Nya superloket slår rekord

Schweiziska SBB Cargo har lagt en beställning på över 100 nya kraftfulla lok. De nya loken kommer vara specialanpassade för att klara landets krävande bergsterräng – och kommer kvalificera sig som Europas starkaste BoBo-lok. 

Det var i början a året som Schweiz nationella järnvägsoperatör, SBB Cargo la ett anbud på över 100 lok. Kraven på dragkraft har däremot varit mycket höga med tanke på landets bergiga terräng och i princip helt elektrifierade järnväg. Beställningen gick tillslut till den schweiziska tillverkaren Stadler, som tillverkat tåg i över 80 års tid, uppger Piata Auto. 

De nya loken kommer vara av BoBo-typ, alltså att loket har två boggier med två axlar där var och en har sin egen motor. Designen och ska baseras på Stadlers kraftfulla Euro9000-lok, med viss anpassning för att möta Cargos höga krav. Loken kommer, på efterfrågan av Cargo, att ha fyra axlar och en dragkraft på 350 kN. Av de första 36 loken kommer 22 att utrustas med batterier för att klara icke-elektrifierade sträckor, vilket eliminerar behovet av dieselmotorer och växlingslok. 

Tågtillverkaren Stadler ska producera över 100 nya BoBo-lok till Schweiz nationella järnvägsoperatör, SBB Cargo. Foto: Stadler.
Designen och ska baseras på Stadlers kraftfulla Euro9000-lok. Foto: Stadler.

Loken kommer att få en effekt på 7 MW, vilket kvalificerar dem som de mest kraftfulla BoBo-loken i Europa. Den maximala siffran på kontinenten hittills är 6,5-6,6 MW. Loken kommer även ha en dragkraft på 350 kN, vilket är en tredjedel mer än de nuvarande lastloken som drivs av SBB Cargo. Stadler planerar att leverera de första 36 loken 2027, med möjligheten att utöka beställningen till totalt 129 lok fram till 2035.
LÄS MER: