Dyrare liftkort ger miljonregn för Skistar

Skistar rapporterar ökade siffror för det sista kvartalet av vintersäsongen, och ger en lovande prognos inför nästa vinter.
– Vi ser en mycket stark efterfrågan på att semestra i Skandinavien kommande vinter, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

I det senaste kvartalet ökade Skistar sin vinst med 18 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Vinsten uppgick till 418 miljoner kronor, jämfört med 353 miljoner kronor året innan. Samtidigt steg omsättningen med 6 procent till 1 490 miljoner kronor.
– När vi sammanfattar vintersäsongen och det tredje kvartalet har vi kunnat erbjuda våra gäster en rekordlång vintersäsong med mycket skidåkning och nypistade backar från tidig start i november fram till säsongsavslutningen i månadsskiftet april-maj på samtliga destinationer, skriver bolagets vd Stefan Sjöstrand i vd-ordet.

Skidbolaget rapporterar också att man redan ser en stark efterfrågan för vintersäsongen 2024/25. Inför nästa vinter är bokningsläget nio procent bättre jämfört med samma period förra året. Bakom den stora omsättningsökningen ligger ett ökat intresse från utländska gäster och höjda priser. Inför säsongsöppningen förra året höjde Skistar priserna med 5,4 procent, och för i år har bolaget redan bekräftat att man kommer att höja priserna på liftkort med i genomsnitt 5,8 procent.
– Det är glädjande att se att årets ökade gästvolymer kommer från den internationella gästen vilken inte bara ger oss ökad omsättning utan även innebär att vi växer på samtliga veckor, skriver vd Stefan i en kommentar.
LÄS MER: