Efter chockhöjningen: Kräver slopad moms på företagsbilar

Hotet om momshöjning mot 500 000 svenska leasingbilar väcker politisk reaktion. Lars Beckman, moderat riksdagsledamot, föreslår nu i en motion att momsen helt ska avskaffas.
  – Det är ett alldeles utmärkt förslag, varför ska man inte kunna lyfta momsen på ett arbetsredskap, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Carup.

Nyligen gick Skatteverket ut med nya regler. Enligt dem kan alla företag inte företagen längre lyfta halva momsen på leasingavgifter om det finns en köpoption i leasingavtalet. Det kan innebära en momssmäll på fem miljarder kronor för 500 000 drabbade bilar.
–  Det här är inget nytt synsätt. Vi gick ut med detta redan 2019 efter att EU-domstolen gjort en liknande bedömning i flera domar, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket.

Politikerna hade kunnat förebygga smällen som nu drabbar många svenska företag.
– Om lagen varit enligt motionen så hade inte det inte varit något problem med finansiell leasing, det är senfärdigheten att vi har det här problemet med Skatteverket, säger Ronny Svensson.

 Tesla Model Y är en av Sveriges vanligaste leasingbilar. Den som har finansiell leasing med köpoption kan nu tvingas betala in retroaktiv moms efter att Skatteverket ändrat reglerna.

Men för många svenska företag kom det som en rejäl käftsmäll. Enligt beräkningar skulle det öka företagens kostnader med 125 kronor per tusenlapp för varje leasingbil. Samtidigt har vi en våg av konkurser och ekonomiska problem bland svenska bilhandlare. Nu kräver en riksdagsmotion en total översyn av momsreglerna.

– Bilen är ett helt nödvändigt verktyg i många företag. Till skillnad från andra verktyg är dock momsen inte alltid fullt avdragsgill på bilar. För bilar gäller ett generellt avdragsförbud för moms med undantag för bilhandel, körskolebilar, taxibilar, uthyrningsbilar och likbilar, säger Lars Beckman, riksdagsman för moderaterna.

Hans motion får stöd av experter som tycker att det här kommer på tok för sent.
– Jag tycker att det här är alldeles utmärkt, men det skulle kommit upp för 15 år sedan, jag hoppas bara att man behandlar det skyndsamt i riksdagen, säger Ronny Svensson.

Idag kan inte företag lyfta moms på personbilar eller lätta lastbilar upp till 3,5 ton om de inte har ett mellanrum mellan förarsätet och flaket.
–  Reglerna gör att det till och med är gynnsammare att välja tyngre fordon. Detta är inte bra för arbetsmiljö, trafiksäkerhet eller omställningen till bättre miljöanpassade fordon. Reglerna försämrar dessutom svensk internationell konkurrenskraft då flera EU-länder inte begränsar momsavdraget för bilar, säger Lars Beckman.

I de flesta andra länder får företag lyfta moms för leasing av personbilar och lätta lastbilar.
– Sverige är ett undantag för det här, i de flesta andra länder får man lyfta momsen och det är ett konkurrensredskap för företagen, säger Ronny Svensson.

En grupp som hamnat i kläm på grund av momsreglerna är de funktionshindrade.
– Straffbeskattningen i Malus påverkade många negativt, inte minst de som exempelvis får sin bil anpassad pga funktionsnedsättning. Där blir straffskatten högre än vad anskaffningsbidraget är, säger Lars Beckman.
LÄS MER: