Fiasko för flergångsförpackningar hos Max

Nya lagen om flergångsförpackningar möter motgångar. Bristande medvetenhet hos konsumenter och oklarheter kring implementeringen har lett till kritik och nu säger Max Hamburgare att man inte ens säljer en förpackning om dagen.
– Det krävs beteendeförändring hos konsumenten, säger Anna Lilja, ansvarig för hållbarhetsprojekt på Max Hamburgare, till Dagens Industri i en intervju.

Sedan den första januari i år är restauranger som erbjuder take away-mat skyldiga att erbjuda alternativet att servera maten i återanvändbara förpackningar. De nya reglerna gäller enbart för restauranger som serverar över 150 lådor takeaway om dagen. Vaga och otydliga regler har lett till kritik för den nya lagen, och nu avslöjar Dagens Industri att det hela går att beskriva som en stor flopp enligt siffror från snabbmatskedjan Max.

Även om lagen om flergångsförpackningar har varit i kraft sedan januari ser det ut som att kunskapen kring den nya lagen är låg hos konsumenter. Hos Max, som är en av Sveriges största snabbmatskedjor, med en omsättning på över fem miljarder kronor och mer än 150 restauranger, har flergångsförpackningar inte fått något genomslag.

Hos Max kostar en flergångsförpackning mellan tio och tjugo kronor i pant, som du sedan får tillbaka när du lämnar in den igen. I en intervju med Dagens Industri avslöjar nu Anna Lilja, ansvarig för hållbarhetsprojekt på Max, att man inte ens säljer en flergångsförpackning om dagen.
– Än så länge är det väldigt få, och vi tror inte att folk känner till att man kan välja flergångsförpackningar, säger Anna Lilja till DI i en intervju.

Från livsmedelsbranschen håll framförs kritiken istället på att reglerna är alltför otydliga, och att det finns många undantag. Till exempel gäller de nya reglerna enbart för mat som kan konsumeras direkt utan att behöva värmas upp, och att många förpackningar får undantag från den nya lagen.
– I nuläget är allting väldigt icke precist, vilket gör det svårt för butikerna att veta hur de ska förhålla sig. Våra medlemsföretag hamnar i kläm mellan olika lagstiftningar, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, till Livsmedel i Fokus.

Även Åsa Stenmarck, plastexpert på Naturvårdsverket, menar på att den nya lagen är väldigt bred i hur man kan tolka den.
– Det är väldigt oklara gränser, vi får jättemycket frågor. Vad är egentligen plast, och vad är papper? Hur långt ska man dra det? Det är svårt när man ger sig på material, säger hon till tidningen Recycle.

Restauranger och butiker som inte följer den nya lagen riskerar att få böter på upp till 10 000 kronor från kommunala tillsynsmyndigheter.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt