Gekås i Ullarad avslöjar: Så blev vi större än Liseberg

Gekås i Ullared har blivit populärare än Liseberg och Gröna Lund. Nu avslöjar vd Patrik Levin vad som drar 5,7 miljoner besökare per år. 
– Den gamle hårdrockslegendaren Bruce Dickinson sa en gång: ”Man ska ha fans, inte kunder. För kunder kan handla lite överallt medan fans förblir trogna”. 

Sveriges största turistmål är varken Vasamuseet, Gröna Lund eller Liseberg. Lågpristemplet Gekås i Ullared slår dem allihop i besöksantal. Varje är besöker 5,7 miljoner människor varuhuset i halländska Ullared. Nu avslöjar Gekås vd Patrik Levin en del av framgångskonceptet i en debattartikel i tidningen Market. Det handlar om att skapa en viss känsla, trots varuhusets gigantiska format. 

– Vi går tillbaka till den där restaurangen, det där mysiga caféet eller tittar in i den där häftiga butiken för att se om de har något nytt vi kan ta med oss hem. Och när vi sedan får höra att en vän eller kollega ska besöka samma stad så rekommenderar vi dem dessa platser, ofta med stark inlevelse. Då är de inte längre enbart restauranger, kaféer och butiker. De är destinationer, skriver Patrik Levin i tidningen Market. 

Enligt Levin måste alla framgångsrika butiker, handelsplatser eller destinationer sluta tänka på att sälja till kunder och istället skaffa fans. Men det är förstås inte så lätt som det låter. 
– På Gekås jobbar vi ständigt med dessa frågor och försöker hela tiden bli en mer attraktiv plats för våra kunder i syfte att konvertera dem till fans. Men det finns ingen secret sauce, vi har vår historia, våra förutsättningar och våra visioner, skriver vd:n. 
LÄS MER: