Efter att ha tjänstgjort i flygvapnet under nästan 60 år har trotjänaren SK60 nu genomfört sin sista flygning. Från och med nu går planet istället att beskåda på Flygvapenmuseum i Linköping.
– När Flygvapnets trotjänare nu pensioneras så markerar det slutet på en epok i svenska flyghistoria, säger Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson.
SK 60, som firade 60 år i luften förra året, är känd hos många för sina årliga julgransflygningar. Men planet har även utbildat otaliga flygvapenpiloter sedan första flygningen 1963. Flygplanet utvecklades av Saab under 1950-talet och användes för både utbildning och operativa uppdrag.
– SK 60 har varit ryggraden i den svenska stridspilotutbildningen och alla i dag aktiva stridspiloter i Flygvapnet har utbildats på skolflygplanet. Det har dessutom används som lätt attackflygplan i Flygvapnet och vid utbildning av tekniker och värnpliktiga, säger Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson.
Den sista flygningen för SK60 markerades med en ceremoni och en sista flyguppvisning över Linköping under tisdagen. I framtiden kommer SK60 att finnas till beskådan på Flygvapenmuseum, där ett stort antal plan får en välförtjänt plats bland andra historiska plan.
– Vi är väldigt glada över att i samarbete med Flygvapnet kunna ge våra besökare möjligheten att få vara med när en trotjänare som SK 60 pensioneras från aktiv tjänst och blir en del i det kulturarv som kan upplevas på Flygvapenmuseum och andra platser, säger museichef Noomi Eriksson.
Bild: Försvarsmakten
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.