Hur mycket tv-reklam klarar en kändis?

Hur mycket reklam kan kända profiler göra innan det blir för mycket? Vi reder ut med två varumärkesexperter. 
– Är det väldigt mycket samtidigt kan det verka jättekonstigt, säger Eva Ossiansson, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Göteborg.

Peter “Foppa” Forsberg syns tätt i rutan, dels som expert under hockey-VM men samtidigt också i flera reklamsamarbeten. Just nu gör Peter Forsberg reklam för både glasögonmärket Synsam och försäkringsbolaget Svedea. Hur mycket reklam man kan göra utan att tappa trovärdigheten beror på flera faktorer, men toleransen för samarbeten ser idag annorlunda ut än förut. 

Eva Ossiansson är ekonomie doktor i marknadsföring med fokus på varumärken, kommunikation och konsumtion vid Handelshögskolan i Göteborg. Hon understryker vikten av att tänka på helheten när det kommer till reklamsamarbeten. 
– Om man har en person som samarbetar med väldigt många olika varumärken samtidigt kan det kanske uppstå förvirring i vad man står för. Är budskapen olika i samarbetena så kan det bli motstridigt för dem som tar del av kommunikationen, säger Eva Ossiansson. 

Peter Forsberg har gjort flertalet reklamfilmer för Svedea

Det är viktigt att varumärkena och dess budskap inte motstrider varandra. Den som ska gå i god för ett varumärke och vara dess talesperson bör ha en varumärkesidentitet i linje med det varumärke som ska marknadsföras. Är det dessutom många olika varumärken under kort tid med olika identiteter som står för skiftande värderingar  kan det sänka trovärdigheten.
– Är det väldigt, väldigt mycket samtidigt under kort tid kan det verka som att du går i god för vilket varumärke som helst, säger Eva Ossiansson.

Enligt varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon är den yngre generationen mer tolerant för reklamsamarbeten. Undersökningar visar att yngre målgrupper till och med kan se positivt på samarbeten med varumärken, beroende på varumärkenas status. 
– Backar man banden 10, 20 eller 30 år i tiden så var acceptansen mycket lägre. Den yngre målgruppen är inte alls lika dömande, och till och med ser det som naturligt. Individer kan också få status för varumärkessamarbete, säger Niklas Turner Olovzon.

Peter Forsberg har även gjort reklamsamarbeten med Synsam.

Risken för att ses som en sellout är alltså inte lika stor längre. Tvärtom kan reklam som görs på rätt sätt stärka imagen hos en profil. Blir antalet samarbeten allt för många finns risk att det skapar förvirring. Men taket för vad som är för mycket är betydligt högre idag än förut. 
– Det är klart att det inte är önskvärt att samma individ figurerar i allt för många kampanjer samtidigt, det finns en risk för sammanblandning till slut, säger Niklas Turner Olovzon. 

Att Peter Forsberg syns som ansiktet utåt för glasögonföretaget Synsam är ett lyckat samarbete, om man frågar Niklas Turner Olovzon. Det rimmar bra med varumärket han byggt upp och framstår som trovärdigt. 
– Peter Forsberg och glasögon känns harmoniskt och rimmande, han bär till exempel glasögon i TV-studion har jag noterat. Det är ganska bra att ha en norrländsk hockeyspelare med ett machoideal som visar att även han behöver glasögon precis som alla andra, säger han. 

LÄS MER: