Influencern som gör supersuccé – slår Bianca Ingrosso

Influencern Elin Klings klädmärke Toteme gör rejäl succé. En färsk årsredovisning visar att bolaget gjort en omsättning på 1,5 miljarder kronor. Det gör modejätten till en större hit än Bianca Ingrossos sminkfavorit Caia Cosmetics.

Totemes omsättning landade på 1,5 miljarder kronor från mitten av 2023 till mitten av 2024, rapporterar Breakit. Vinsten landade på 380 miljoner kronor med ett vinstmarginal på 26 procent. Det är en rejäl ökning från perioden mellan 2022 och 2023 då vinsten landade på 277 miljoner kronor. Ägarna Elin Kling och Karl Lindman passade också på att unna sig en utdelning på totalt 22 miljoner kronor under året.

Vinstkalaset för Elin Klings märke klår Bianca Ingrossos succébolag Caia Cosmetics. Toteme rapporterade en omsättning på 836,6 miljoner kronor under 2023, medan Caia Cosmetics omsatte över 569 miljoner kronor samma år.

Medan Bianca Ingrossos sminkmärke kanske är ett mer välkänt varumärke på hemmaplan gör Toteme succé både i Sverige och utomlands. Klädesplaggen från Toteme ligger i tusenlappsklassen och säljs hos exklusiva återförsäljare som Harrods och NET-A-PORTER.

Elin Kling och Karl Lindman grundade Toteme år 2014. Idag säljs varumärkets produkter i över 70 länder och företaget har cirka 150 anställda. I maj i år hade bolaget 14 butiker med planer på att öppna sex till närmaste året. Efter grundarna Kling och Lindman är Harald Mix riskkapitalbolag Altor den största ägaren, med lite under 40 procent av bolagets aktier.

Foto: Isatgram @elinkling / Press / Kollage
LÄS MER: