Japanskt superbatteri slår energirekord

Japanska forskare har tagit fram ett nytt elbilsbatteri som slår flera rekord. Det ska bland annat ha en energitäthet 820 Wh/kg vilket slår konkurrenterna med hästlängder.
– Vi har hittat en billig metod och det är det viktigaste, skriver forskarteamet, till Interesting Engineering. 

Nya mirakelbatterier dyker upp titt som tätt och tidigare har svenska professorn Dag Noréus uttryckt en skepticism gentemot dessa nya innovationer. Enligt honom tas många av dessa batterier fram för att attrahera riskkapital och sedan blybatterierna gjorde sitt intåg har enbart fyra olika batterikemier kommit fram. 

Men nu har i alla fall ett japanskt forskarlag från Yokohama National University tagit fram ett alternativ till nickel- och koboltbatterier som i dag används av elbilar, enligt de själva. De använder sig av mangan i anoden som enligt forskarna skapar en högre energidensitet och är mer hållbart alternativ till dagens batterityper, uppger Carup.

Så här beskriver de japanska forskarna sitt nya batteri med mangan i anoden.

Elbilstillverkare använder sig oftast av kobolt och nickel till sina batterier eftersom de ger en hög energitäthet, alltså längre räckvidd i ett mindre batteri. Men komponenterna är dyra och därför skulle en lösning med mangan vara mycket billigare. Dessutom ska batteriet de japanska forskarna tagit fram ha en energitäthet på 820 wattimmar per kilogram, vilket är betydligt mer än ett nickelbaserat batteri som idag maximalt har 750 Wh/kg, skriver Intresting Engineering. 

Forskarna från Yokohama National University är övertygade om att deras batteri kommer kunna vara ett konkurrenskraftigt alternativ i framtiden och användas av elbilar, men just nu kan det ske en manganupplösning i batteriet, vilket forskare säger att de försöker hitta en lösning till. 

Om dessa nya mangan-batterier kommer bli en verklighet framöver återstår att se. Men enligt Dag Noréus är mirakelbatterier väldigt sällsynta och tidigare har han sagt detta om ämnet.
– Mirakelbatterier är oftast till för att attrahera investerarkapital och har inte mycket med verkligheten att göra. Historiskt har bara ett fåtal laddbara batterikemier kommit fram, vilket återspeglar svårigheterna, säger Dag Noréus, professor i material- och miljökemi vid Stockholms Universitet.
Fotnot: Bilden längst upp är delvis framtagen med AI och visar inte det nya japanska batteriet.

LÄS MER: