Batteritillverkaren Varta har hamnat i kris och kämpar för sin överlevnad. Företaget ansöker nu om rekonstruktion. På tyska börsen rasar bolagets aktie drygt 70 procent under måndagen. Nu kan Porsche komma att köpa in sig i bolaget för att rädda batteritillverkaren.
Batteritillverkaren Varta tar nu till flera drastiska grepp för att rädda bolaget från konkurs. Bolagets fordringsägare kan tvingas skriva ner sina skulder i en rekonstruktion. Dessutom kan de befintliga ägarna kan tvingas bort från företaget, när nya ägare går in med kapital. Varta sägs vara skyldiga banker och hedgefonder ungefär sex miljarder euro, enligt tyska tidningen Stuttgarter Zeitung. När Frankfurtbörsen öppnade på måndagmorgonen föll kursen i Varta med över 78 procent vid öppningen, även om aktien återhämtat sig något sedan dess.
Batteritillverkaren Varta har förutom att vara en producent av mindre batterier även försökt etablera en fabrik för elbilsbatterier, en satsning som dock fått avblåsas. För 1,5 år sedan avbröts bygget av fabriken i Tyskland.
Rekonstruktionen av bolaget innebär att fordringsägare kan förlora alla sina fordringar på Varta. Dessutom innebär förslaget att aktiekapitalet skrivs ner till noll så att befintliga aktieägare kan förlora sitt innehav i bolaget. Istället skulle nya ägare kunna komma in och satsa pengar i Varta.
Enligt uppgifter i Stuttgarter Zeitung kan lyxbilstillverkaren Porsche komma att köpa Varta. En av anledningarna till att Porsche är intresserad av att ta över batteritillverkaren är enligt tidningen Rheinische Post att biltillverkaren planerat att använda batterier från Varta i nya Porsche 911 GTS.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.