Sedan Monica Lingegård tog över som vd har förändringens vind blåst hos SJ. Trots en ny riktning vittnar ledare nu om internt kaos i ett brev till regeringen.
“Vi vågar inte berätta vilka vi är eftersom det sannolikt skulle innebära avsked”, skriver de anonyma visselblåsarna.
Visselblåsare inom SJ vittnar om utbrett internt missnöje, något som DI var först att rapportera om. Särskild kritik riktas mot vd Monica Lingegårds ledarskap i ett brev till regeringen.
“Vd:ns ledarskap är problematiskt. Det finns en stor rädsla bland våra ledare att säga vad man tycker om hon deltar i ett möte eller om hon kan få höra av en annan person att man har en avvikande åsikt. Flera duktiga ledare har fått lämna”, skriver de anonyma visselblåsarna.
Det är ingen smickrande bild av Lingegårds ledarskap som målas upp i brevet. Hon kritiseras för att omge sig av ja-sägande vänner som hon handplockat till toppen. Avsändarna skriver att många upprörs av kompisrekryteringarna, men att ingen vågar ifrågasätta dem.
Det framgår också att SJ:s kommunikatörer upplever att de tvingas använda en retorik de inte är stolta över. SJ:s problem ska skyllas på Trafikverket.
“Vi borde förstås rikta fokus på att lösa våra egna problem. Att skylla på andra organisationer skapar en osund kultur och mycket av ordinarie förbättringsarbete har helt stannat av”, skriver avsändarna.
Sedan riktas ytterligare en känga mot Monica Lingegård.
“Tyvärr kommer vd:n inte kunna vända den negativa utvecklingen. Vd:n är mest intresserad av sig själv”, står det i brevet.
Vände till lönsamhet – missnöjet ökar
Sedan Monica Lingegård klev in som vd 2020 har SJ återgått till lönsamhet. De första nio månaderna 2024 redovisade tågoperatören ett rörelseresultat på 361 miljoner kronor. Under motsvarande period 2020 redovisades en rörelseförlust på 289 miljoner kronor. Men undersökningar visar att folkliga missnöjet och förseningarna ökar.
Hon beskrev det som den sämsta vintern på över tio år för den svenska järnvägen och erkände att SJ har ett stort ansvar för situationen. Lingegård betonade att alla kunder och hela svenska folket förtjänar en pålitlig järnväg och att SJ arbetar intensivt för att dra lärdomar och förbättra framtida vintrar.
Tidigare i år gick Monica Lingegård ut med en offentlig ursäkt efter den sämsta vintern på över tio år för den svenska järnvägen. Reaktionerna på brevet var blandade. Vissa resenärer uppskattade att SJ tog ansvar och visade förståelse för kundernas frustration, medan andra ansåg att ursäkten inte var tillräcklig och efterlyste konkreta åtgärder för att förbättra tågtrafiken.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.