Efter Fiskers konkurs i juni står Magnas bilfabrik i Österrike inför en oviss framtid. Företaget hade varit med och utvecklat Fisker Ocean och planerade en produktion på flera år framåt i tiden. I och med konkursen tvingas nu Magna till nedskrivningar för miljardbelopp – delvis efter att ha tagit betalt i form av nu värdelösa aktier.
Magna Steyr är en österrikisk division av den kanadensiska biljätten Magna International, och är en av de mest legendariska kontraktstillverkare i världen. Fabriken har byggt bilar som BMW X3 och 5-serie, Mercedes G-klass, flera MINI-modeller och Saab 9-3 cabriolet.
Men enligt Carup står den österrikiska fabriken inför en oviss framtid efter att Fisker gått i konkurs. Den stora anläggningen i Graz “upplever osäkerhet”, vilket framgår av Magnas finansiella rapport för årets andra kvartal. Orsaken till osäkerheten var:
– På grund av Fiskers konkurs; det planerade slutet av produktionen av Jaguar E-Pace och I-Pace, BMW Z4 och Toyota Supra, och Ineos beslut att inte gå vidare med produktionen av sin elbil, uppger Magna.
Magna blev särskilt utsatt då Fisker gick i konkurs i juni. Företaget hade nämligen spelat en stor roll i utvecklingen och produktionen av den elektriska SUV:en Ocean. Dessutom fick Magna bland annat betalt genom Fisker-aktier. Eftersom aktierna nu är totalt värdelösa förlorade Magna därför stora inkomster.
Företaget bokförde en nedskrivning på 261 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,7 miljarder kronor, under det första kvartalet på grund av slutet för Fisker. Dessutom minskade företaget sina försäljningsutsikter för 2026 med 600 miljoner dollar, vilket motsvarar mer än 6,3 miljarder kronor.
Graz startade biltillverkning år 1906 som en del av Puch. Men det var först vid lanseringen av Pinzgauer terrängbil 1971 som fabrikens framtid cementerades. Det ledde senare till ett joint venture med Mercedes för att bygga G-klass. Sammanlagt har mer än fyra miljoner bilar av 34 olika modeller byggts vid fabriken.
Magna har fortfarande kontraktet att bygga Mercedes G-klass, en modell som fabriken har byggt sedan lanseringen 1979. Den globala försäljningen av G-klass förra året var dock långt under Graz kapacitet. I och med att produktionen är på väg att reduceras till bara G-klass, hotas dess framtid som en fortsatt verksamhet.
Problemet Magna står inför är att själva affärsmodellen för kontraktstillverkning är hotad, som företaget noterar i sin andra kvartalsrapport.
– Vi är beroende av outsourcing från OEM-tillverkare… För närvarande har OEM-tillverkare i Europa och Kina överskottskapacitet för fordonsmontering.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.