Rabattappen Lidl Plus har varit i blåsväder senaste tiden. Qr-koder som krånglar och rabatter som inte kan användas när appen ligger nere. Nu slår Lidl tillbaka mot kritiken – och uppger att de flesta är nöjda.
– Dessutom vann Lidl Plus utmärkelsen “Branschens nöjdaste kundklubb 2024” enligt Nordic Brenchs årliga mätning, säger presschefen Nahir Aslan.
Nu.se har tidigare skrivit om kritiken som riktats kring Lidl Plus under senaste veckorna. Över en miljon användare har Lidl Plus idag, men alla är inte helt nöjda med appen. Appen som de säger ska underlätta i handlingen och göra så att kunderna får tillgång till ett flertal rabatter och digitala kvitton. Dock är det inte riktigt så verkligheten ser ut enligt flera Lidl-kunder. På sociala medier flödar kritiken kring appen, och på Trustpilot har människor skrivit recensioner som:
“Lidl plus appen är ett skämt! Missar rabatter för att man missar att aktivera rabatten pga krånglande app! Helt idiotiskt system! Vill man inte göra det bra och enkelt för sina kunder!? Hur korkade är de som tagit fram Lidl plus?”, skriver en användare.
“Nu har jag blivit avregistrerad av någon anledning. Som tack för detta har jag tagit bort appen och kommer aldrig mer att sätta min fot i en Lidl butik igen”, skriver en annan.
Men trots den hårda kritiken, finns det fortfarande de som är positiva till appen och aldrig har haft några problem med den.
“Lidl plus är överlägsen vad gäller medlemskap. Jag vet att många klagar och inte kan “knyta” det till sitt betalkort. Med Lidl har många varor som har 3 års garanti. Och jag behöver inte hålla reda på ett fysiskt kvitto i tre år. Jag tror det handlar om vilja.”, skriver en användare på Trustpilot.
“Lidl plus appen fungerar alltid när jag skannar och perfekt att få kvittot i appen. Dessutom är det bra att jag kan läsa kommande veckans erbjudanden som underlättar inköpsplaneringen.”, skriver en annan.
En stor del av kritiken är riktat till appens qr-kod som behöver skannas vid kassan och det faktum att kunden själva behöver aktivera en kupong för att få den att gälla. Tidigare i år fick Lidl hård kritik för hur appen var uppbyggd och sättet att få tillgång till rabatter och kuponger, något som flera nyhetsmedier rapporterat om. Då svarade Lidl på kritiken och förklarade att syftet med att kunderna behöver aktivera de valda erbjudanden själva är för att kunden ska kunna välja vid vilket tillfälle som passar bäst för att aktivera dem. Men den kritik som riktar sig till Lidl Plus visar att problemet kvarstår än idag och är snarare ett problem än ett användbart verktyg för kunderna.
“Jag tvivlar starkt på att deras app genererar vare sig fler kunder eller mer inköp, snarare tvärtom. Jag har inte hört någon vara positiv till systemet.” lyder en recension på Flashback.
“Varför måste man hålla på och fibbla med appen (qr-kod), sen leta rätt på “kupongen” för att sedan aktivera erbjudandet? Har man då flera erbjudanden så ska man leta runt i appen och hålla på medan folk köar till kassan. SÅ SÄMST LIDL.”, skriver en annan på Trustpilot.
I ett mejl till Nu.se svarar Lidls kundtjänst på kritiken de har fått och förklarar att de tar till sig all feedback för att förbättra appen.
– Vår ambition är att ständigt förbättras och vi uppskattar alla förslag, tips och synpunkter från våra kunder. Vi utvecklar hela tiden vår kundklubb och tar in synpunkter från våra över en miljon medlemmar, skriver de.
Även Lidls pressansvarige Nahir Aslan svarar på den hårda kritiken kring appen. En stor del av klagomålen är runt köbildningen och att det är krångligt i kassan. Men om det blir någon förändring i appen under den närmaste tiden vad gäller qr-kod och kuponger, kan han inte svara på.
– Vi arbetar kontinuerligt med funktionaliteten av och verktygen i appen för att våra kunder ska få en så bra köupplevelse som möjligt. Som en del i det erbjuder vi nu under december en kalender där våra kunder kan öppna en ny lucka varje dag, i tillägg till våra kampanjer och kuponger som vi erbjuder, skriver han.
Nahir Aslan poängterar även att utöver all kritik som visas just nu så är det inte bara är dåliga rykten och recensioner kring appen. Flertalet är nöjda, och så pass att de vinner stora priser.
– Dessutom vann Lidl Plus utmärkelsen “Branschens nöjdaste kundklubb 2024” enligt Nordic Brenchs årliga mätning.
Flertalet av de recensioner som finns online har skrivit förslag om saker som kan förbättras med appen. Exempelvis vill många att kundkortet ska kunna kopplas direkt till sitt betalkort för att underlätta handlingen och få fler pensionärer att handla, precis som andra livsmedelskedjor har.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.